maandag 26 februari 2024

Schatzberg

Die Schatzberg. Hij maakte een kunstboek over Bob Dylan. En zijn naam komt in variaties voor in de Leeuwarder straten. Daarover schreef ik al eerder.
Maar er is een andere straat waar ik aan Schatzberg moest denken. Het Schwartzenbergpad. Net als bij de naam van Schatzenburg, neem ik nu het boek Leeuwarder Straatnamen van Henk Oly ter hand.
De stadschroniqueur schrijft dat de toekenning van de naam 11 mei 2004 gebeurde. Het is een pad in de wijk Achter de Hoven. "Dit voetpad verving de Schwartzenbergstraat die hier vanaf 24-11-1992 liep. Georg Frederik baron thoe Schwartzenberg en Hohenlansberg (Den Haag 1733 - 1783) vervulde diverse bestuursfuncties in Fryslân en de Republiek."
Bedankt, meneer Oly.
Hij schrijft overigens niks over de relatie van die Haags-Friese baron met de Dylan-fotograaf. Daar gaat de stadsschrijver ook helemaal niet over. Maar in mijn fantasie zie ik al die lijntjes wel lopen. Onderlinge dwarsverbanden.
Die er niet zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten