vrijdag 21 juli 2017

Kleine dingen

Het zijn de kleine dingen die het 'm doen, nietwaar? Zo was ik bij Wobbe, mijn hofleverancier als het gaat om elpee's en cd's. Twee elpee's pikte ik uit zijn schappen tevoorschijn – dat wil zeggen, twee elpee's die iets met Dylan te maken hebben.
De eerste is Tales of mystery and imagination van The Alan Parsons Project uit 1976. Dit concept-album is gebaseerd op verhalen en gedichten van de Amerikaanse literator Edgar Allan Poe. Opgenomen in de Abbey Road-studio's (jawel, van The Beatles) in augustus 1975. Een van de nummers is The Raven, het gelijknamige verhaal van Poe. Onno Quist, uit het boek De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch, noemt zijn huisdier Edgar, een verwijzing naar Poe's gedicht. Hierin landt de raaf telkens op het borstbeeld van Pallas Athena, godin van de hemel. De raaf in Poe's gedicht bezoekt een man die treurt om een verlies - het verlies van zijn geliefde. Onno rouwt om het verlies van Ada en Helga, zijn overleden geliefden.
Ook bij Dylan komt deze raaf tevoorschijn, aan het einde van zijn schitterende liedje Love Minus Zero/No Limit. Dit nummer staat op Bringing It All Back Home uit 1965. Dylan eindigt de tekst met:
My love, she's like some raven
At my window with a broken wing
Een mooie versie van Love Minus Zero speelde Dylan in mei 2002 in Ahoy, mijn eerste concert van de maestro.
Een andere Dylan-gerelateerde aankoop is de elpee Niemand Wint van Drukwerk, uit 1983. De titel van dit album is hetzelde als het afsluitende nummer van de plaat. Niemand Wint, daarvan is de melodie van Bob Dylan en de tekst van Harry Slinger gebaseerd op I Shall Be Released. Ik kende dit lied al wel, omdat het ook staat op een elpee van Drukwerk, die ik al heb: Hee Amsterdam.
Maar ik hanteer de stelregel, dat overal waar de naam van Bob Dylan op staat, je het betreffende product blind kunt kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten