zaterdag 1 november 2014

Aantekeningen #12: Basement Tapes complete

Yes, ik heb 'm! The Basement Tapes Complete. Zes schijfjes vol creativiteit en muzikale vriendschap. Voordat alle nummers zijn beluisterd, ben je een (werk-)dag verder. En dan moet je het hele plaatje nog doorgronden – hoeveel tijd kost dat wel niet? Natuurlijk, een 'algemene recensie' kan ik wel schrijven, om het album in zijn context te plaatsen, voor een wat groter publiek. Maar wanneer ik mij schaar onder de 'Dylanologen', wat heb ik dan vooralsnog in de melk te brokkelen over BS11?
The Basement Tapes Complete verscheen gisteren in Europa. 31 oktober 2014. In Amerika verschijnt dit album 'pas' dinsdag 4 november. Ik heb het altijd opmerkelijk gevonden dat het grote Amerika later is met de releases van albums dan het mindere (maar niet per se slechtere) Europa. Maar dat geheel terzijde.
31 oktober, Hervormingsdag. Voor (Europese) protestanten een belangrijke dag, omdat de Duitse monnik Maarten Luther in 1517 zijn 95 stellingen tegen de muur van de kerk in Wittenberg sloeg. Deze actie betekende min of meer het officiële begin van de Reformatie, waaruit de protestantse kerken zijn ontstaan.
31 oktober 1964 speelde de jonge Dylan in The Philharmonic Hall. Zijn legendarische Halloween-concert, waarin de voormalige Zimmerman het publiek toevertrouwde: “I have my Bob Dylan-mask on.”
Dingen die er voor de Basement Tapes Complete niks toe doen. Niks, nakka, nada.
Het meest opmerkelijke trouwens aan BS11 is misschien wel de flyer voor Shadows In The Night, het Sinatra-album dat Dylan heeft opgenomen. Volgens de flyer verschijnt dit album in 2015. Een exacte release-datum wordt niet gegeven – het kan dus een lang jaar worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten