maandag 3 februari 2014

Thuis

Daar ben ik weer. 
Ruim vier weken heb ik niets geschreven op dit blog. Dat komt niet omdat ik geen inspiratie zou hebben. Of omdat Dylan niet meer in mijn leven een plekje had. Maar ik heb al die tijd niets geschreven, omdat ik voor een stage in Berlijn zat. 
Ik hoop dat me dit wordt vergeven. 
In de afgelopen weken is er op Dylan-gebied wel wat gebeurd. Bijvoorbeeld dat Black Keys-zanger Dan Auerbach helemaal geen pluk haar van Dylan heeft. Het ‘haar van Dylan’ is een naam dat hij en zijn ex-vrouw gaven voor een poster van de grootmeester, ‘die beroemde poster van Bob Dylan, met al die kleuren en een grote afro’. 
Waarvan akte. 
Of het bericht dat John Carter Cash, de zoon van Johnny Cash, in een kluis materiaal vond van pa, met onder meer duetten met Dylan. Of die duetten ook verschijnen op het postume Cash-album, is me niet helemaal duidelijk. 
En dan nog het bericht dat de nieuwe aflevering van The Bootleg Series al staat voorgesorteerd. Nummer 11 zou outtakes bevatten van Blood On The Tracks. Of misschien materiaal uit Dylans gospelperiode – maar dat religieuze materiaal zou ook goed zijn voor The Bootleg Series nummer 12. 
En dan te bedenken van de heruitgave van The 30th Anniversary Concert Celebration – met eindelijk de officiële uitgave van Sinead o’Connor’s bijdrage! – nog moet verschijnen. 
Als laatste, zondagavond werd tijdens de Super Bowl, de finale van het American Football, een reclame getoond van Chrysler, de bekende auto. Dylan prijst de auto aan, als een typisch Amerikaans product. Als muziekje staat Things Have Changed gemonteerd. 
En zo is het ook, de tijden zijn veranderd. De ‘protestzanger’ klust wat bij, bij de kapitalisten. Zo gaat dat. Wie Dylan als prostestzanger is blijven zien, en bij concerten hoopt op de bekende liedjes in hun originele uitgave, die komen steeds vaker bedrogen uit. Want de ‘nieuwe’ Dylan is niet zoals ze hem herinneren. Of willen zien. 
The Times They Are a-Changin’, ja, daar ging de wereld prat op in. Dat was een hoopvol bericht. Maar nu dezelfde dichter zegt dat de dingen daadwerkelijk verandert zijn, daar kunnen ‘de hippies’ niet zoveel mee.
I used to care, but things have changed. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten