woensdag 5 februari 2014

Chrysler

“There’s nothing more American than America.” Zo begint Bob Dylan aan zijn Chrysler-reclame tijdens de Super Bowl. Blijkbaar is er ook niks Amerikaanser dan het leveren van commentaar op Dylans kapitalistische uitspatting. De man die opkwam voor de minderheden in zijn land, is gevallen voor het grote geld. 
En dat terwijl onder de Chryslerreclame het liedje Things Have Changed zit. In de jaren zestig zong hij dat de tijden zouden veranderen. Sinds 2000 zingt Dylan ‘I used to care, but things have changed’. Dat de tijden veranderd zijn, is niet leuk voor wie hem alleen als protestzanger ziet. 
Maar tegelijk zijn er Dylanfans die de grootmeester messiaanse kwaliteiten toedichten. Een van die kwaliteiten is dat Dylan groter is dan wij kunnen bedenken. Aan de andere kant doet Dylan nooit iets wat niet past bij zijn beeld. 
En toen kwam Dylan een kleine acht jaar geleden met de lingerie-reclame. De zanger keek naar Adriana Lima, die engelenvleugels en lingerie van Victoria’s Secret draagt. Hoewel je je wel af kunt vragen, bij het bekijken van die reclame, of Dylan het meisje wel in het echt heeft ontmoet. Je weet het tegenwoordig niet meer bij de reclame-jongens. 
Dylan en Chrysler. We kunnen Dylan erom verguizen. Maar waarom zouden we dat doen? Het is misschien niet heel sjiek. Helemaal niet sjiek. En wat dan nog?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten