woensdag 2 maart 2022

Gedachten bij Aswoensdag 2022

Vandaag is het Aswoensdag. Dat is het begin van de Veertigdagentijd. Christenen over de hele wereld grijpen deze periode aan om te bezinnen. Dat kan op verschillende manieren. Onder meer door het vasten, door vlees te laten staan. Om nog eenmaal zichzelf aan het vlees over te geven, wordt carnaval gevierd: een lang weekend genieten van vlees. Zowel het stukje vlees in de pan als in sommige tradities van het vrouwelijk schoon.
Doet Bob Dylan ook aan carnaval? Ik denk het niet. Morgenavond staat hij met zijn band in Phoenix. De voorbereidingen vragen ongetwijfeld om focus en concentratie. En om een stevige fietstocht door de stad.
Wat zijn liedjes en melodieën waard? In navolging van onder meer Bob Dylan, Paul Simon en Sting, heeft ook Neil Diamond zijn volledige muziekcatalogus van de hand gedaan. Welk bedrag Universal Music Group (UMG) heeft overgemaakt, is niet bekend gemaakt.
Wat zijn teksten waard? Een fysieke plaat, op cd of elpee, heeft een marktconforme prijs. Net als de gebundelde teksten. Voor wat het waard is. Een paar maanden later vind je het betreffende product bij de ramsj of de kringloopwinkel. Of neem de concerten: de gek betaalt de hoofdprijs, de niet-gek laat een concertkaartje van boven de honderd euro aan zich voorbij gaan.
Ik ben in mijn quarantaine-periode begonnen in Verloren
Op Zoek Naar Zes Van De Zes Miljoen van de Amerikaanse schrijver Daniel Mendelsohn. Hierin gaat hij op zoek naar zes vermoorde familieleden tijdens de Holocaust. De oudoom Schmiël met zijn vrouw en vier dochters woonde in het Oekraïnse stadje Bolechow. Zou deze oudoom de familie Zimmerman gekend hebben, de grootouders van Dylan?
Ach, wat doet dat er toe?
Het is Aswoensdag. De komende veertig dagen bezin ook ik mij op het lijden en sterven van Jezus Christus. En ik neem het oeuvre van Dylan tot mijn soundtrack in de komende weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten