Er moet me iets van het
hart. Sinds Armand weer in de Nederlandse media wordt opgehemeld als
een 'rasartiest', wordt hij steevast de Nederlandse Bob Dylan
genoemd. En dat wringt, dat doet me overal jeuken. Niet dat ik het
Herman George van Loenhout niet goed, al die media-aandacht en zijn
baan als 'protestzanger'.
Maar wel dat hij de
Nederlandse Dylan zou zijn. Want wat maakt iemand tot een nieuwe of
een “buitenlandse” Dylan? Zijn er overeenkomsten te over tussen
mijn grote held en de Eindhovenaar met zijn roodgeverfde haar? Is
“Dylan” een soort Virgin, een paraplu-merk waar verschillende
onderdelen onder hangen?
Armand is een
protestzanger, vooral bekend van zijn hit Ben Ik Te Min? De laatste
tijd staat hij weer in de belangstelling, vanwege het album dat hij
met de Rotterdamse The Kik heeft opgenomen. En nog steeds is Armand
actief als zanger. Maar de overeenkomsten tussen hem en Dylan zijn
nihil.
Maar Dylan geen
protestzanger? Nee, niet van beroep althans. Dat hij aan het begin
van zijn carrière nogal kritische geluiden maakte tegen de heersende
cultuur van zijn tijd en land, maakt van Dylan niet per definitie een
protestzanger. Kijk maar eens naar wat hij de afgelopen halve eeuw
heeft gemaakt: protestliedjes, liefdesliedjes, pure rock-albums,
gospel-platen, zelfs een crooner-plaat. Dylan is niet voor één gat
te vangen.
De naam 'Bob Dylan' kreeg
hij niet mee bij zijn geboorte. Zijn ouders gaven hem de Joodse naam
Shabtai Zisl ben Avraham mee, in de burgerlijke stand werd hij
ingeschreven als Robert Allen Zimmerman. Die Joodse naam heeft hij
nog steeds, maar 'Zimmy' werd begin jaren zestig officieel gewijzigd
in 'Robert Dylan'.
Bob Dylan verft zijn haar
niet in een willekeurige kleur.
Dylan stoelt zijn
carrière niet op één hit uit zijn beginperiode.
Dylan doet niet aan
hokjesdenken en zelfs in dat hokje (van het niet hokjesdenken) wil
hij niet zitten.
Enfin. Armand. Géén
Nederlandse Bob Dylan. Ik heb aan één Bob Dylan ruim voldoende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten