Vandaag bestaat de singel
Like A Rolling Stone (LARS) van Dylan precies vijftig jaar. Een halve
eeuw rockmuziek. Die eerste slag op de drum, aan het begin van het
lied, maakte van Dylan definitief een rockartiest in plaats van een
folkzanger. De thematiek uit de folkmuziek had de zanger al een
tijdje eerder achter zich gelaten – niet zozeer meer protest, maar
steeds meer de liefde werd door de jongen uit Hibbing, Minnesota,
bezongen.
Maar ook muzikaal was
Dylan begin 1965 aan het veranderen. Zijn elpee Bringing It All Back
Home bevatte naast een volledig akoestische plaatkant ook een
plaatkant met elektrische begeleiding. Weliswaar een subtiele
begeleiding, maar toch – het wás er al.
Enfin. LARS 50 jaar. De
singel werd krap vier weken eerder opgenomen. Met zijn band oefende
Dylan al die 15e juni met het lied, een dag later werd de definitieve
versie op de band geplaatst. Niet alleen dat Dylan nu elektrisch is
en keiharde rock maakt, het nummer is ook vanwege de lengte een
unicum: zes minuten! Het zou nog tien jaar duren voordat Queen met
Bohemian Rhapsody zou komen.
Zes minuten. In eerste
instantie weigert platenmaatschappij Columbia Records het nummer uit
te brengen als single. Onder druk van verschillende dj’s komt
Columbia toch over de brug, en brengt LARS uit. Maar wel doormidden
geknipt, met de helften op beide kanten van de single. Op 20 juli
1965 wordt het nummer alsnog als volledige nummer op single
uitgebracht, met op de B-kant Gates Of Eden, van Dylans vorige lp
Bringing It All Back Home.
Belangrijk onderdeel van
deze song is het orgel, bespeelt door gitarist Al Kooper. Hij kijkt
toe vanuit de controlekamer naar het opnameproces en wil graag
meespelen met de nieuwe ster aan het firmament – wetende dat de
gitarist van dienst, Mike Bloomfield, een betere gitarist is dan
hijzelf. Toch ziet Kooper een rol voor hem weggelegd. Als toetsenist
Frank Owens overschakelt van orgel naar piano, vraagt Kooper aan
producer Tom Wilson of hij mee mag spelen. Wilson mompelt wat, “maar
zei geen nee,” aldus Kooper. Ondanks zijn gebrek aan ervaring met
toetsinstrumenten, bluft hij zich erdoor heen. Als de band het nummer
terugluistert, vraagt Dylan aan Wilson of het orgel wel wat harder
mag klinken.
Het is misschien
overdreven om te zeggen dat LARS de wereld heeft veranderd. Maar een
rimpeling in de muziekwereld leverde het nummer op z'n minst wél op.
Play fucking loud, schreeuwde Dylan zijn begeleidingsband toe, toen
hij was uitgescholden voor Judas. Dat lijkt me de beste opdracht voor
vandaag, ter ere van een halve eeuw Like A Rolling Stone.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten