Bob Dylan leverde
anderhalve week zijn Nobel Lecture in, op de valreep om het
bijbehorende bedrag bij de Nobelprijs voor de Literatuur te
ontvangen. Eén van de eisen om de 820.000 euro te ontvangen, is het
maken van deze toespraak. Dylan leverde de toespraak zowel in audio
als tekst in. “De toespraak is buitengewoon,” oordeelde
Academie-secretaris Sara Danius, aldus de Academie in het bericht van
Tweede Pinksterdag. Maar volgens Andrea Pitzer van de website
Slate.com heeft Dylan delen van zijn verhaal zonder bronvermelding
overgenomen.
De ‘Moby-Dick-teksten’
zijn afkomstig van de website SparkNotes, waar gratis analyses van
onder meer poëzie en filosofie kunnen worden gedownload. Pitzer legde de teksten
van Dylan over Moby-Dick naast de uitleg op de website en zag dat van
de 78 regels die Dylan wijdt aan het boek, er meer dan twintig veel
gelijkenis vertonen met de tekst op SparkNotes.
Dylan en plagiaat, het is
een eindeloos thema. In 2001 zouden volgens critici zinnen uit het
album “Love and Theft” zijn overgenomen uit de Engelse vertaling
van het Japanse boek Confessions of a Yakuza, dat hetzelfde jaar werd
gepubliceerd. Veel teksten op het album Modern Times (2006) zouden
bovendien ontleend zijn aan werk van de negentiende-eeuwse dichter
Henry Timrod.
Etienne Verschuren
schrijft in NRC Handelsblad deze conclusie: “Toch is het op zijn
minst vreemd te noemen dat de teksten die Dylan uitsprak over een van
zijn grote inspiratiebronnen meer gelijkenis vertonen met een analyse
over het boek, dan met de klassieker zelf. Wellicht haalde Dylan -
die de Nobellezing voor 10 juni moest hebben gegeven om het
prijzengeld van ruim 800.000 euro te kunnen innen - in alle haast wat
naslagwerken door elkaar.”
Dylan doet met zijn
vermeende plagiaat iets wat hij geleerd heeft uit de folk-wereld: het
is een reguliere gang van zaken dat er leentje-buur wordt gepleegd.
Teksten en melodieën worden van elkaar geleend, zonder dat de bron
wordt weergegeven. Een traditional wordt zodoende met gemak
toegeschreven aan een hedendaagse singer-songwriter, terwijl het
lied al eeuwen kan bestaan, bijvoorbeeld vanuit de slavernij.
In 2012 gaf Dylan een
interview aan Rolling Stone, waar onderstaand gedeelte in voorkomt:
Before we end the
conversation, I want to ask about the controversy over your
quotations in your songs from the works of other writers, such as
Japanese author Junichi Saga's "Confessions of a Yakuza,"
and the Civil War poetry of Henry Timrod. Some critics say that you
didn 't cite your sources clearly. Yet in folk and jazz, quotation is
a rich and enriching tradition. What's your response to those kinds
of charges?
Oh, yeah, in folk and
jazz, quotation is a rich and enriching tradition. That certainly is
true. It's true for everybody, but me. I mean, everyone else can do
it but not me. There are different rules for me. And as far as Henry
Timrod is concerned, have you even heard of him? Who's been reading
him lately? And who's pushed him to the forefront? Who's been making
you read him? And ask his descendants what they think of the hoopla.
And if you think it's so easy to quote him and it can help your work,
do it yourself and see how far you can get. Wussies and pussies
complain about that stuff. It's an old thing – it's part of the
tradition. It goes way back. These are the same people that tried to
pin the name Judas on me. Judas, the most hated name in human
history! If you think you've been called a bad name, try to work your
way out from under that. Yeah, and for what? For playing an electric
guitar? As if that is in some kind of way equitable to betraying our
Lord and delivering him up to be crucified. All those evil
motherfuckers can rot in hell.
Seriously?
I'm working within my art form. It's that simple. I work within the rules and limitations of it. There are authoritarian figures that can explain that kind of art form better to you than I can. It's called songwriting. It has to do with melody and rhythm, and then after that, anything goes. You make everything yours. We all do it.
I'm working within my art form. It's that simple. I work within the rules and limitations of it. There are authoritarian figures that can explain that kind of art form better to you than I can. It's called songwriting. It has to do with melody and rhythm, and then after that, anything goes. You make everything yours. We all do it.
When those lines
make their way into a song, you're conscious of it happening?
Well, not really. But even if you are, you let it go. I'm not going to limit what I can say. I have to be true to the song. It's a particular art form that has its own rules. It's a different type of thing. All my stuff comes out of the folk tradition – it's not necessarily akin to the pop world.
Well, not really. But even if you are, you let it go. I'm not going to limit what I can say. I have to be true to the song. It's a particular art form that has its own rules. It's a different type of thing. All my stuff comes out of the folk tradition – it's not necessarily akin to the pop world.
Plagiaat. Ik denk er het
mijne over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten