maandag 11 december 2017

Bibliobesitas

Het verschijnsel Bibliobesitas is een ziekte, een begeerte om boeken te verzamelen. Het is een synoniem voor de verzamelwoede, een buitenproportionele boekenhonger. Boudewijn Büch had hier last van – but what's in a name? Bij mij is het weliswaar minder extreem dan bij wijlen Boudewijn Maria Ignatius Büch, maar toch herken ik deze woede om boeken te verzamelen. Ook als het gaat om “vakliteratuur” rondom Dylan, heb ik een bescheiden bibliotheek opgebouwd.
In mijn Dylan-boekenkast staan uiteraard biografieën. Zoals die van Howard Sounes, Down The Highway. Of de regelmatig geüpdatete bio van de hand van Clinton Heylin, Behind The Shads. Van diens hand zijn meerdere boeken over Dylan en zijn teksten geschreven. Plus de verscheidene tekstbesprekingen, vanuit verschillende oogpunten belicht.
Natuurlijk, het eigen materiaal van de Nobelprijswinnaar staat ook in de kast. Eveneens in verschillende edities. Zoals bijvoorbeeld The Lyrics, onder redactie van Christopher Ricks, Lisa Nemrow en Julie Nemrow. Ook de vertalingen van Bindervoet & Henkes staan in de kast, naast 'Dromen van Johanna', de vertalingen van Ernst Jansz. Verder staat er Chronicles, Vol. 1, in zowel het Amerikaan (paperback-editie en hardcover-variant) als de Nederlandse vertaling. Verder is daar Tarantula, in drie versies: het Amerikaans en twee Nederlandse vertalingen.
Dat is nog het “echte” materiaal. Ik heb ook een aantal boeken in de kast staan, die slechts zijdelings met Dylan te maken hebben. Zoals de biografieën over Frank Sinatra en Bette Davis. Sinatra is de hofleverancier van nummers uit de American Songbook, die Dylan opnam voor Shadows In The Night, Fallen Angels en Triplicate. De actrice Bette Davis wordt genoemd in Desolation Row.
Verder een boek als The Power of Dignity - Die Kraft der Würde van Roger Richter en Peter Spiegel, een fotoboek waarbij ik onwillekeurig denk aan die twee regels uit de hitsingel: Someone showed me a picture and I just laughed / Dignity never been photographed
En zo heb ik meer boeken, die qua thema of in een opdracht aan Dylan zijn gelinkt. Zoals de drie boeken, die Dylan bespreekt in zijn Nobel Lecture (Moby Dick van Herman Melville, All Quiet on the Western Front van Erich Maria Remarque en Homeros' The Odyssey).
Ik heb ze in de kast staan. Gewoon omdat het kan.
Maar ook als onderdeel van mijn verzamelwoede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten