zondag 28 mei 2017

Waardering

Momenteel “hangt” Bob Dylan in museum De Fundatie in Zwolle. De serie Face Value werd in 2012 geschilderd. Deze twaalf schilderijen selecteerde Dylan voor een presentatie in 2013 in The National Portrait Gallery in Londen. Daarna reisden de werken naar Denemarken, de Verenigde Staten, Duitsland en nu doen ze Nederland aan. De portrettenserie in Zwolle is in bruikleen van The Bob and Jenny Ramsey Collection.
De schilder Dylan kennen we al een halve eeuw. Na zijn fameuze motorongeluk in juli '66 trok hij zich terug uit het openbare leven. In de tussentijd nam zijn voormalige begeleidingsband nummers op voor hun debuut Music From Big Pink. De hoes van deze elpee werd geschilderd door Bob Dylan. Een soort groepsportret. De stijl die Dylan bij 'Big Pink' laat zien, is hetzelfde als wat bij andere portretten zichtbaar is.
In 1970 verscheen het dubbelalbum Self Portrait. En inderdaad, deze hoes wordt opgeluisterd met een geschilderd zelfportret van de zanger. Uit dezelfde schildersessie is de hoes van The Bootleg Series vol. 10: Another Self Portrait, dat in 2013 verscheen. Maar er zijn meer werken van Dylan als hoezen verschenen.
Neem bijvoorbeeld Planet Waves uit 1973, het enige studioalbum met The Band (los van de versies van The Basement Tapes). Ook hier is weer een tekening van Dylan te zien. Het schilderen is een manier voor de zanger om zijn creativiteit weer op gang te helpen.
In 1974 gaat Dylan op schilderlessen bij een gepensioneerde schilder: Norman Raeben. De Nederlandse journalist en Dylan-biograaf Sjoerd de Jong schrijft in 1991: “Raeben leert zijn pupillen technieken om hun 'hoofd, geest en ogen' te combineren, aldus Dylan, om zo 'de tijd stil te zetten,' het oogmerk van alle ware kunst.”
Toch duurde het tot 2008 dat er een expositie van Dylans schilderwerken kwam. In het Oost-Duitse Chemnitz, ooit onderdeel van de DDR, was in 2007 de tentoonstelling Drawn blank series. Ook de huidige Face Value-serie heeft in Chemnitz gehangen.
Face Value werden in 2012 geschilderd, het jaar dat Tempest uitkwam. Wat hebben de karakterstudies van Face Value en de teksten van Tempest met elkaar te maken? Dylan wilde van Tempest een religieus album maken, maar dat lukte hem niet. Misschien hebben de karakterstudies hem wel geholpen om een geheel andere weg in de slaan en met de uiteindelijke versie van Tempest te komen.
Misschien zijn het pogingen, zowel Tempest, Face Value en zelfs misschien Triplicate... – pogingen om “in praktijk te brengen wat Norman Raeben hem in 1974 leerde, om met kunst de tijd stil te zetten.”

Dit bericht verscheen ook op FritsTromp.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten