zondag 7 mei 2017

Kronieken #20: De dag dat Feyenoord géén kampioen werd

Het is 7 mei 2017 en iedereen was het er wel over eens: Feyenoord zou landskampioen gaan worden! Het hele seizoen 2016/'17 stond de club uit Rotterdam-Zuid al bovenaan in de vaderlandse competitie. De wedstrijd tegen stadgenoot Excelsior zou de kampioenswedstrijd worden, tijdens de voorlaatste competitieronde. Maar niets bleek minder waar: de club uit de Rotterdamse wijk Kralingen versloeg de 'grote broer' uit de Kuip met liefst 3 tegen 0.
Terwijl veel voetbalsupporters zich met de belangrijkste bijzaak in het leven bezig hielden, hield ik me met anderen weer bezig met de belangrijkste hoofdzaak van het leven. Ik kon het niet nalaten dat ik tijdens de preek van vanmiddag aan Dylan moest denken. De dominee van dienst las onder meer een tekst uit Exodus 20, net nadat de Tien Geboden aan het volk zijn voorgelezen. Rondom deze voordracht siddert het volk van angst: de heiligheid van JHWH is hen te groot.
Het doet me denken aan Thunder On The Mountain, de opener van Modern Times uit 2006. In dit nummer gaat het ook over Gods grootheid uit Exodus. Bergen beven, de aarde trilt, niemand is zijn leven zeker wanneer de HEER verschijnt.
Ik moet ook denken aan I And I van Infidels, 1983: I and I / One say to the other, no man sees my face and lives.
Maar ik vermoed dat de predikant hier niet aan dacht. En de supporters in het Van Donge & De Roo Stadion evenmin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten