maandag 21 augustus 2023

Noordpolderzijl

Op internet lees ik een reisverslag, waarin het gezin onder meer Noordpolderzijl aandoet. In dit Groningse dorp gaat het gezin onder meer langs unieke getijdehaven. Het staat er niet, maar ik ben wel jaloers. Want nu ik dit lees, wil ik met terugwerkende kracht mee met deze mensen.
Als ik mee was geweest, wilde ik naar het Zielhoes wilde gaan. Dat is een café in Noordpolderzijl. Het verhaal gaat dat Dylan hier een kop koffie heeft gedronken. Ik verzin het niet. Het verhaal is her en der opgetekend.
Henk Scholte was op een goede dag in Noordpolderzijl en stapte ’t Zielhoes binnen. “Hou is t?” vroeg hij aan de waard Siert van Warner. “Rustig,” was het antwoord, “d’r zit allennig n gekke Amerikoan aan de bar kovvie te drinken.”
Waarop de blik van Scholte richting hoek van de bar ging en hij bijna een hartverzakking kreeg.
Bob Dylan.
Scholte begon vervolgens tegen de kroegbaas uit te varen: “Dat is gain gekke Amerikoan. Waist doe wel wel dat is??!! Dat is Bob Dylan!!!”
Van Warner was bepaald niet onder de indruk: “Dat kin mie hailemoal niks schelen. As hai zien koffie moar betoalt.”
Daar had ik wel graag een stap binnen gezet. In dat kleine café aan de haven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten