zaterdag 5 augustus 2023

Bewaard

Het regent en onweert. Vanochtend was dat nog niet zo. Toen was het, tegen alle weersvoorspellingen in, een mooie en zonnige ochtend. Een goede reden om naar de Noorderbegraafplaats in Leeuwarden te gaan. Of nou ja, memento mori - er is vaker een reden om naar een dodenakker te gaan.
Op een graf zag ik een zwaluw staan. Vraag me niet om welke soort het gaat, een gierzwaluw, een boerenzwaluw of een huiszwaluw. Het bankje naast dit graf had in de poot dezelfde zwaluw uitgesneden, die op de grafsteen was te zien.
Deze vogel verwijst naar Psalm 84, waar de psalmist, een Korachiet, zegt dat de zwaluw een nest heeft om haar jongen te leggen - bij de woning van de HEER (die van JHWH) van de hemelse machten. Op die zerk staat een samenvatting van Psalm 84: met heel mijn hart wil ik bij U zijn.

***


***

Het was geen toeval dat ik bij dit graf uitkwam. Ik stond hier voor een jaarlijks saluut. En vanwege een andere tekst op de zerk, uit het oeuvre van Bob Dylan:

I’ve been saved
By the blood of the lamb.

Zo'n geloofsbelijdenis lees ik niet vaak op een begraafplaats.

***

Nobody to rescue me
Nobody would dare
I was going down for the last time
But by His mercy I’ve been spared
Not by works
But by faith in Him who called
For so long I’ve been hindered
For so long I’ve been stalled

I’ve been saved
By the blood of the lamb
Saved
By the blood of the lamb
Saved
Saved
And I’m so glad
Yes, I’m so glad
I’m so glad
So glad
I want to thank You, Lord
I just want to thank You, Lord
Thank You, Lord

© Bob Dylan, 1980

Geen opmerkingen:

Een reactie posten