vrijdag 21 april 2023

Oranje

Vanochtend zag ik ze weer fietsen. Groepjes basisschoolkinderen, onder begeleiding van een schoolmeester of -juf. Met oranje accenten, onderweg naar een locatie voor de Koningsspelen. Want vandaag is de laatste dag vóór de mei-vakantie - en in deze vakantie, donderdag 27 april, viert de koning zijn verjaardag.
Het is een bijzondere periode. Want een week na de verjaardag van onze vorst is het 4 mei, Dodenherdenking. Een dag later vieren we Bevrijdingsdag. In Leeuwarden hebben we de lokale bevrijdingsdag al gevierd.
De Canadezen kwamen 15 april 1945 via de Groningerstraatweg de stad binnenrijden. Tijdens de herdenking van dit jaar is op het Groningerplein een heus standbeeld 'geopend'. Een Vector of Memory, zoals het heet. Bij de Canadeze bevrijders moet ik denken aan een lied van The Band: Acadian Driftwood.
The Band was een popgroep dat uit vier Canadezen en één Amerikaan bestond: de Canadezen Rick Danko, Garth Hudson, Richard Manuel, Robbie Robertson en de uit Arkansas afkomstige Levon Helm. Stuk voor stuk multi-instrumentalisten.
Behalve dan misschien Robertson, die gitaar speelde, nauwelijks zong, maar wel de belangrijkste tekstschrijver was. Hij kwam met Acadian Driftwood voor het album Northern Lights – Southern Cross uit 1975. Een mooie uitvoering is terug te vinden op The Last Waltz, de vier-cd die in 2002 verscheen.
Dit nummer beschrijft de Canadese volksverhuizing van de 18e eeuw, nadat de Britse en de Franse bewoners van het land mot met elkaar kregen. Niet te vergelijken met elkaar, de Great Upheaval en de bevrijding van een Friese hofstad. Maar toch, binnentrekkende Canadezen hebben wel wat met elkaar gemeen.
Ik heb nog even gekeken of ik namen op het momument op het Groningerplein zag staan. Misschien dat ik de namen Danko, Hudson, Manuel en Robertson tegenkwam. Maar ik zag helemaal geen namen vermeld.
Vandaag zet ik het tweede schijfje van The Last Waltz weer op. Op zoek naar Acadian Driftwood. Dat is mijn bijdrage in de herdenking van de bevrijding door de Canadezen. Terwijl de kinderen zich vandaag vermaken met sport en spel.
In vrijheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten