maandag 10 april 2023

Kronieken #101 | Pasen

De Heer is opgestaan!
De Heer is waarlijk opgestaan!
Met deze woorden hebben de christenen uit de vroege kerk elkaar begroet. Vandaag is het Tweede Paasdag, ik denk aan de concerten die ik van Dylan rondom Pasen heb gezien. Een Goede Vrijdag en twee Tweede Paasdagen. Met die schitterende uitvoering van Ain't Talkin' in 2007. En met mijn vriend Wietse, zes jaar geleden.
Dylan is nu in Japan. Zal hij daar ook Pasen vieren? Tegen anderen hebben gezegd: 'De Heer is waarlijk opgestaan!'?

***

Ain't Talkin'. Ik heb mevrouw Frits het nummer dit weekend laten horen. En opnieuw was ik ontroerd. Negen minuten lang het joodse en het christelijke pesach-feest verteld. Met al die mineur-akkoorden, maar het slotakkoord in majeur. Het is Pasen, het is voorjaar, nieuw leven!

***

Huub Oosterhuis is overleden. De dichter en oud-priester. Wiens teksten door de oecumenische dienst worden gezongen. De oecumene delen Dylan en Oosterhuis, de ongedeelde kerk, de onderlinge verbondenheid. De liefde voor taal, literatuur, Bijbel, God. Wat betreft Oosterhuis, God hebbe zijn ziel.

***

Op het blog van Tom Willems staat een mooi verhaal over Eels. Een live-cd van de muzikant, met liner notes van Dylan. Tom is zo vriendelijk om die woorden van Dylan op zijn blog te zetten; de cd van Eels is slechts beperkt te verkrijgen. Jammer, ik had die tekst van Dylan wel fysiek in huis willen hebben, maar dat lijkt er niet van te komen.
Eels heeft wel wat met Dylan. Op zijn live-cd Eels with Strings: Live at Town Hall uit 2006 staat een hartverscheurend mooie uitvoering van Girl From The North Country. Toch wel een van mijn favoriete covers uit Dylan's omvangrijke oeuvre.

***

Pasen. De Heer is opgestaan. Morgen gaat het leven weer gewoon verder. Met de eerste van vijf shows in de Tokyo Garden Theater. In de loop van de middag zien we of de maestro zijn setlist heeft aangepast, of dat hij op de spreekwoordelijke oude voet verder gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten