woensdag 25 mei 2016

Kronieken #1: Autumn Leaves


Gisteren was het natuurlijk de 75e verjaardag van Dylan. Groots gevierd, althans: voor volgelingen zoals ik, stond het internet vol van artikelen rondom de verjaardag en rondom de release van Fallen Angels. Met zijn vijfenzeventig jaren, is Dylan definitief in de herfst van zijn leven terecht gekomen. Dat komt zijn muziek ten goede. Immers, Dylan en zijn muziek zijn net kaas en wijn: hoe ouder, hoe beter.
Dat is wat de kenners zeggen over hun voedingsproducten. En dat is wat kenners zeggen over Dylan, nietwaar? Maar oud betekent niet dat het is afgedaan of dat de maestro niet met iets nieuws kan komen. Als cadeautje trakteerde de bard uit Minnesota zichzelf en zijn fans met Fallen Angels.
Nog een week en dan is de maand mei weer over. Om 'Mei' van dichter Herman Gorter te parafraseren, is deze maand die van een nieuwe lente en een nieuw begin. En omdat Dylan in staat is om zichzelf te blijven vernieuwen, ook als 'heer op leeftijd', start ik ook iets nieuws. De Kronieken-reeks. In feite een doorstart van mijn Aantekeningen-reeks, blogs over Dylan met verschillende deel-onderwerpen. De Aantekeningen vind ik weliswaar een prima titel, maar iets wat niet helemaal de lading dekt. Kronieken daarentegen dekt de lading wel. Het verwijst naar de autobiografie van Dylan, waarbij het niet zozeer gaat om een chronologische weergave van de werkelijkheid, maar wel een beschrijving van de realiteit.
Wat betreft die realiteit, het volgende. Vandaag ontving ik via de post dan eindelijk de bootleg van Dylan in Carré, afgelopen november. De bootleg, uitgegeven via het platenlabel Rattle Snake, is de live-registratie van het afsluitende concert dat Dylan gaf in Nederland: zaterdag 7 november. Het was het vierde optreden, na eerst het Eindhovense Philips Muziekgebouw (2 november) en al tweemaal het Koninklijk Theater Carré (5 en 6 november) in Amsterdam.
Van dit optreden schreef ik twee recensies, waarvan één op twee verschillende media verscheen. Ik schreef één verhaal voor Classic Rock Mag en één verhaal voor zowel dit blog als mijn andere weblog. Dat krijg je als fan en daarmee ook 'deskundige'.
Enfin.
De bootleg is dus binnen. Een muzikale foto en herinnering aan een degelijk concert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten