maandag 16 mei 2016

Blonde On Blonde

De dubbel-elpee Blonde On Blonde (B-O-B) ziet vandaag Abraham. De plaat bestaat dus vijftig jaar. Voor het online muziekmagazine Classic Rock Mag mocht ik hierover een blog schrijven, iets wat ik met alle plezier heb gedaan. Schrijven vind ik leuk, een online publicatie vind ik aangenaam en dit samen met mijn voorliefde voor Dylan is dat een uitstekende combinatie.
Over de exacte releasedatum is onenigheid. Onder meer Patrick Roefflaer (Vlaams Dylan-liefhebber, die Tom Willems als mogelijk de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen noemt) geeft 16 mei aan als datum van de release. Net als John Bream, die een prima boek schreef over de Dylan-albums.
Maar iemand als Micheal Gray schrijft in zijn Encyclopedia dat de releasedatum eerder in juni moet liggen. En dat zegt ook de al genoemde Dylan-kenner Tom Willems. Tjah, een halve eeuw na dato kun je zoiets moeilijk met zekerheid vaststellen.
Doet dat er toe? Wat mij betreft niet. Of de releasedatum 16 mei 1966 is of misschien juni '66, het is in ieder geval een goede reden om Blonde On Blonde weer te draaien. Een uitstekende plaat, een album waarmee de “elektrische trilogie” van halverwege de jaren zestig werd afgesloten. De eerste dubbel-elpee in de popgeschiedenis. De plaat met het epische liefdeslied Sad Eyed Lady Of The Lowlands, dat een hele plaatkant beslaat.
Draaien dus, die vier kanten tellende elpee. En als dat niet genoeg is, pak ik ook maar The Cutting Edge erbij, de luxe-editie met zes cd's. Zes schijfjes die de gehele periode van de elektrische trilogie beslaat, dus ook de opnames van Bringing It All Back Home en Highway 61 Revisited.
Omdat je altijd zoekt naar een reden om naar Dylan te luisteren.
Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten