donderdag 28 januari 2016

Farewell Angelina

Plotseling zit ik met Farewell Angelina in mijn hoofd. Ik weet ook wel waarom ik aan dit pareltje van Dylan moet denken. Het is de reclameposter van de Belastingdienst, waarop afscheid wordt genomen van de beruchte blauwe envelop. 'Vaarwel blauwe envelop' heet de nieuwe campagne. Een rechtstreeks lijntje tussen de Belastingdienst en Dylan vormt het woord 'Vaarwel', 'farewell'. Gelukkig heeft Jochen Markhorst een puik stuk geschreven over dit afgekeurde liedje.
Eveneens plotseling, maar zonder enige aanleiding, denk ik aan Jakob Dylan. De muzikale zoon van Bob. In 2008 gaf hij een solo-optreden in De Melkweg, Amsterdam. De singersongwriter had zijn band The Wallflowers tijdelijk aan de kant geschoven en vervangen door zijn begeleidingsband The Gold Mountain Rebels. Dylan trad op ter promotie van zijn solo-debuut Seeing Things.
The Wallflowers, zou dat een verwijzing zijn naar Wallflower, dat andere afgekeurde liedje op The Bootleg Series van vader Bob?
Seeing Things is geproduceerd door Rick Rubin die we natuurlijk kennen van Johnny Cash' American Recordings. Maar Jakob Dylan is geen J.R. Cash.
Farewell, vaarwel, tot ziens, het ga je goed. Johnny is een man van het licht geworden. Jakob is vooral bekend in de Verenigde Staten, een Europese doorbraak is er nooit van gekomen. En Angelina, de vraag is of zij wel degelijk ooit afscheid heeft genomen van Dylan senior.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten