dinsdag 14 april 2015

Blind Wilie McTell

Zo'n twaalf jaar geleden kocht ik de dubbel-singel Ga In Mijn Schoenen Staan van De Dijk. Deze singel was de voorloper van het nieuwe Dijk-album Muzikanten Dansen Niet, en verscheen als dubbel-singel dus. Twee singels Ga In Mijn Schoenen Staan, met op beide singels drie aanvullende nummers. “Bevat moeilijk te verkrijgen B-kantjes uit het verleden,” meldt de sticker links onder op de hoesjes.
De tweede singel telt het Dylan-nummer Blind Willie McTell. Het hoesje vermeldt dat dit de b-kant is van de singel Stampvol Café uit 1997. En dat dit nummer is opgenomen met Henk Hofstede van (The) Nits. Mij maakte het indertijd niet zoveel uit wie er meespeelde of meezong op deze uitvoering en van welke b-kant dit liedje was. Het ging mij om dit liedje, deze uitvoering.
Jaren later, toen ik de cd Jericho van The Band kocht, hoorde ik de overeenkomsten tussen de uitvoering van Dylans voormalige begeleidingsband en de versie van De Dijk met Hofstede. 'Verdraaid', dacht ik toen, 'deze versies lijken wel erg veel op elkaar.' Het enige dat nog ontbrak, was de missing link tussen The Band en De Dijk.
Nog weer een behoorlijke tijd later had ik die ontbrekende schakel ontdekt: bassist Hans van der Lubbe, de broer van Dijk-frontman Huub van der Lubbe. Hans heeft tweemaal in een The Band-tribute gespeeld. Onder meer met een theatertournee met liedjesverhalen-verteller Leo Blokhuis. Natuurlijk, dát is de reden dat De Dijk bekend was met de Band-versie van Blind Willie McTell! Het kan niet anders dat de tribute-band onbekend is gebleven met het album Jericho.
Weer was een mysterie opgelost.
Overigens is er nog een link tussen Dylan en De Dijk. Ga In Mijn Schoenen Staan is een vertaling van de song Walk A Mile In My Shoes van Joe South & The Believers. Dit origineel staat op een verzamelaar met liedjes uit Dylans Theme Time Radio Hour. Ik geef het toe: dit is een minder spectaculaire vondst dan die van Blind Willie McTell.
Maar ja, het verschil moet er zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten