vrijdag 13 november 2020

Kinderboek

Nu moet ik mezelf niet heiliger voordoen dan ik ben, want op de middelbare school zat ik in de klas met de hasjverkopende Klaas Bruinsma bij wie ik graag aanklopte voor een ‘stukkie stuf’. Klaas studeerde voor Godfather terwijl ik de Indische Bob Dylan wilde worden. Hij slaagde voor zijn studie, geloof ik. Ik niet.
Was getekend, Theodor Holman in dagblad Het Parool.
Het is een column over kinderboeken en de schrijvers daarvan. Nu is Theodor Holman dus geen kinderboekenschrijver. Ook niet de Indische Bob Dylan. Of Godfather.
Dylan is ook geen Godfather, hoewel sommigen hem die titel wel toekennen. Evenmin is de bard Indisch, hooguit Oost-Europees. En de Nobelprijswinnaar voor de Literatuur heeft ook geen kinderboeken achter zijn naam staan.
Hoewel een aantal songsteksten wel tot prentenboeken (en dus kinderboeken?) zijn omgezet. Forever Young, Man Gave Names To All The Animals, If Not For You, If Dogs Run Free, aan omzetting in plaatjes geen gebrek dus.
Maar daar heeft Holman het niet over. Hij is dan ook niet de Indische Bob Dylan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten