dinsdag 30 januari 2018

Grammy's

Afgelopen weekend zijn de Grammy Awards uitgereikt. De ceremonie werd voor de zestigste keer gehouden, in liefst 84 categorieën waren beeldjes te verdelen. Dylan was voor één categorie genomineerd. Zijn Triplicate maakte kans op Best Traditional Pop Vocal Album, maar deze prijs ging naar Tony Bennett Celebrates 90 van producer Dae Bennett.
Dylan had ook genomineerd kunnen zijn geweest voor de categorie Best Historical Album. Immers, afgelopen jaar verscheen die schitterende box Trouble No More, aflevering 13 uit de Bootleg Series. Maar deze verzamelaar was niet genomineerd, en daarom uiteraard ook geen winnaar.
Terwijl in Madison Square Garden in New York de muziekprijzen werden verdeeld, werd in mijn stad Leeuwarden de Culturele Hoofdstad geopend. Onder meer met een optreden van de mooie Nynke Laverman. En de officiële opening door het koninklijk paar. Een jaar lang is Leeuwarden, samen met Malta, de Europese Culturele Hoofdstad.
Onder cultuur valt uiteraard ook literatuur. Ik maakte tijdens mijn middelbare schooltijd kennis met de Friese literatuur. Mijn docent Nederlands wees me op het boek Het Verzet van Harmen Wind. Zijn motivatie: de auteur citeert regelmatig uit het werk van Bob Dylan. En inderdaad, ik ben een aantal keer het refrein tegengekomen van One Of Us Must Know (Sooner Or Later) uit 1966:

But, sooner or later, one of us must know
You just did what you’re supposed to do
Sooner or later, one of us must know
That I really did try to get close to you

Harmen Wind vertaalde ook een aantal teksten van Dylan in het Fries. Hier hebben Ernst Langhout en Johan Keus dankbaar gebruik van gemaakt voor hun Friese Dylan-cd's. Ook bij 'in Frysk earbetoan oan Bob Dylan', onder de titel Earder As Letter, is geput uit de vertalingen van Harmen Wind.
Maar daar werd in Leeuwarden afgelopen weekend niet bij stil gestaan. Ook in New York is het werk van Harmen Wind niet genoemd. En dus doe ik het maar bij deze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten