Vorig weekend verscheen Trouble
No More, een nieuwe boxset van Bob Dylan. Deze cd-box beslaat de jaren 1979 –
1981, de zogenaamde christelijke periode van Dylan. Een periode waar met name
seculiere media weinig mee hebben. Maar Trouble No More, aflevering 13 uit The
Bootleg Series, dwingt om opnieuw naar de gospels van Dylan te luisteren. De
pers is unaniem: het is Dylan op zijn best.
Over de daadwerkelijke bekering
zijn de geluiden wat onduidelijk. Ik meende te lezen in één van de commentaren
(is het niet MOJO?), dat van een plotselinge omkering geen sprake zou zijn bij
Dylan. En inderdaad, de Bijbel in zijn totale vorm is een terugkerende bron in
de teksten van de zanger. Hij put uit de rijke literatuur van de Schrift – net
als overigens the great American songbook.
Hoewel de aanlooptijd van Dylan's
Jesus Years weliswaar lang is, en gedurende zijn hele carrière momenten van
Jezus zijn aan te wijzen, kun je wel degelijk een bekeringsmoment signaleren
bij Dylan. Natuurlijk, voor zover wij daarover gaan. Maar toch – ik zal wat
dingen noteren.
In 1978 gaat Dylan de wereld over
ter promotie van zijn jongste elpee Street Legal. Een album met een bijzondere
hoes: een foto met Dylan, waarop zijn rechterhand ook te zien is, waaraan een
trouwring zit. Opmerkelijk, want kort daarvoor scheidde hij van zijn vrouw Sara
Dylan – Lownds. Enfin, Street Legal kent de nummers Changing of the Guards en
Senor (Tales Of Yankee Power). In dit nummer komt de alinea voor:
There’s a wicked wind still
blowin’ on that upper deck
There’s an iron cross still
hangin' down from around her neck
There’s a marchin’ band still
playin’ in that vacant lot
Where she held me in her arms
one time and said, “Forget me not”
Een ijzeren kruis. Howard Souens
schrijft in zijn uitstekende biografie Down The Highway uit 2001 het volgende:
“A few days later Bob played a show in San Diego. He picked up a cross that a
fan had thrown on stage and starting wearing it. Shortly after this incident
Bob felt what he later described as 'this vision and feeling,' which he
believed to be the presence of Jesus Christ in the room. Billy Cross was
sitting next to Bob on the bus when he looked over and noticed that Bob seemed
to be writing a spiritual song – Slow Train Coming – ...”
Het was de tournee van onder meer
'At Budokan'. Die show in San Diego, waar Sounes het over heeft, vond plaats 17
november 1978 in Sports Arena. Clinton Heylin beschrijft deze “cross-picking”
wat uitgebreider in Behind The Shades – The 20th Anniversary Edition. Clinton
wisselt zijn verhaal af met citaten van direct betrokkenen. Hij schrijft:
“Bob Dylan: Towards the
end of the show someone out in the crowd... knew I wasn't feeling too well. I
think they could see that. And they threw a silver cross on the stage. Now
usually I don't pick things up in front of the stage. Once in a while I do.
Sometimes I don't. But I looked down at that cross. I said, 'I gotta pick that
up.' So I picked up the cross and I put in my pocket... And I brought it backstage
and I brought it with me to the next town, wich was out in Arizona... I was
feeling even worse than I'd felt when I was in San Diego. I said, 'Well, I need
something tonight.' I didn't know wat it was. I was used to all kind of things.
I said, 'I need something tonight that I didn't have before.' And I looked in
my pocket and I had this cross. [1979].
Stuck in a Tuscon hotel room,
after a lifetime of visions that caused divisions, Dylan experienced a vision
of Christ, Lord of Lords, King of Kings. He state of mind may well have made
him susceptible to such an experience. Lacking a sense of purpose in his
personal life since the collapse of his marriage, he came to believe that, when
Jesus revealed Himself, He quite literally rescued him from an early grave.
Bob Dylan: There was a
prescence in the room that couldn't have been anybody but Jesus... Jesus put
his hand on me. It was a physical thing. I felt it. I felt it all over me. I
felt my whole body tremble. The glory of the Lord knocked me down and picked me
up. [1980]”
Sjoerd de Jong beschrijft in zijn
biografie (overigens de enige Nederlandstalige Dylan-biograaf) ditzelfde citaat
van Dylan. “Sinds die ervaring, eind 1978, is 'de stem van een generatie'
voortaan die van God, op een manier die vermoedelijk maar weinig fans in de
jaren zeventig voor mogelijk hebben gehouden.
In het begeleidende boekje bij
The Bootleg Series volumes 1 – 3, staat in de liner notes bij Ye Shall Be
Changed (dit nummer staat ook op Trouble No More): “Jesus tapped me on the shoulder,
said: 'Bob, why are you resisting me?' I said, 'I'm not resisting you!' He
said, 'You gonna follow me?' I said, 'Well, I never thought about that
before...'”
Dit gesprek zal ongetwijfeld
gevoerd zijn, toen 'the glory of the Lord' de zanger tegen de grond sloeg en
vervolgens weer oppikte. En zo weten we tóch wat in die novemberdagen in 1978
zich heeft plaatsgevonden tussen Dylan en zijn Heer.
Dit blog verscheen eerder op FritsTromp.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten