Deze maand is de elpee
Harvest van Neil Young “jarig”. Kun je zoiets van een product
zeggen, dat het een verjaardag viert? Enfin, Harvest is 45 jaar. Het
is het vierde studioalbum van Young, dat hij opnam met
begeleidingsband The Stray Gators. Er zijn rechtstreekse invloeden
aan te wijzen tussen Dylan en Harvest. Zoals de Nobelprijs-winnaar
zelf heeft gezegd: “I used to hate it when it came on the radio. I
always liked Neil Young but it bothered me every time I listened to
“Heart Of Gold”. I'd say, 'Shit, that's me. If it sounds like me,
it should as well be me.'”
Misschien refereert Dylan
wel hieraan, in zijn epische nummer Highlands. Hij zingt in dit
nummer onder meer:
I’m listening to
Neil Young, I gotta turn up the sound
Someone’s always
yelling turn it down
Feel like I’m
drifting
Drifting from scene to
scene
I’m wondering what
in the devil could it all possibly mean?
Het zou zomaar kunnen,
dat hier Harvest wordt bedoeld. Waarom ook niet?
Highlands heeft de lengte
van één elpee-kant. Het is kant 4 van de vinyl-versie van Time Out
Of Mind, waar Highlands op te horen is. Time Out Of Mind is opgenomen
en uitgebracht in 1997, een jaar dat Dylan een hartklepinfectie
kreeg. Doet er verder ook niet toe, maar het album had zomaar Dylan's
zwanenzang kunnen zijn geweest.
Hoewel Time Out Of Mind
mooie nummers bevat (Not Dark Yet, Tryin' To Get To Heaven, To Make
You Feel My Love), ontbreekt misschien wel het mooiste nummer, dat
kan wedijveren met Blind Willie McTell: Red River Shore.
De schrijvers Jean-Michel
Guesdon en Philippe Margotin vertellen in 'Bob Dylan Compleet – Het
verhaal van de 492 songs' over de achtergrond van Highlands het
volgende: “De tekst van 'Highlands' is geïnspireerd op 'My Heart's
in the Highlands' van Robert Burns, een achttiende-eeuwse Schotse
dichter die ook beroemd was om zijn verzameling vaderlandse
volksliederen. Dylan bewerkte en herschreef de tekst. Net als Burns'
gedicht gaat Dylans song over de dood, vooral over wat erna komt. De
ziel van de verteller lijkt door een leegte te zwerven, alsof hij
wordt meegevoerd door een mysterieuze wind: 'The wind, it whispers to
the buckeyed trees in rhyme'. Dylan zingt: 'Every day is the same
thing out the door'. Over welke deur gaat het? De deur die ons
bevrijdt uit 'a world of mystery'? De highlands zouden dan het
symbool kunnen zijn voor de Hof van Eden uit het Bijbelboek Genesis.
(…)
'My Heart's in the
Higlands' is een bewerking door Robert Bruns van een oud Schots
liedje, 'The Strong Walls of Derry', dat onderdeel was van The
Tea-Table Miscellany, een verzameling gedichten en Schotse liedjes
van Allan Ramsay. In de inleiding legt Ramsay uit dat de verzen zijn
geschreven in 'time out of mind' (onheugelijke tijden).'”
Heel in de verte is een
echo te horen van een ander nummer dat één hele plaat-kant vult,
namelijk Sad-Eyed Lady Of The Lowlands. Droefogige dame van de lage
landen. Een ode aan Sara Lownds, de eerste echtgenote van Dylan. Dit
nummer is terug te vinden op de dubbelaar Blonde On Blonde uit 1966,
de eerste dubbelaar uit de rock-geschiedenis.
Maar hierbij gaat het
echt om een vage galm, die er niet eens is, vermoed ik. Zo'n
resonantie is ook niet relevant. Waar het mij om gaat, is het
luisteren naar Dylan. Als ik dan zulke associaties heb en daardoor de
muziek weer tevoorschijn haal, is dat voor mij voldoende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten