maandag 27 februari 2017

Carnaval

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niets met carnaval heb. Ik was toen ook enigszins verrast toen ik een carnavalsoptocht zag passeren in de Zwolse binnenstad, afgelopen weekend. Zwolle, de Hanzestad, is een uitloper van het katholieke feest. Nog één weekend volop vlees eten, voordat de veertigdagentijd begint. In deze grofweg anderhalve maand wordt gevast: geen vlees, totdat het Paasfeest wordt gevierd.
Ik weet niet of Bob Dylan iets met carnaval heeft. The Band wel, de voormalige begeleidingsband van Dylan en Ronnie Hawkins. Op hun vierde elpee Cahoots staat het nummer Life is a Carnival, geschreven door Rick Danko, Levon Helm en Robbie Robertson. Bij dit nummer moet ik onwillekeurig toch denken aan toetsenist Richard Manuel – na een leven met een drankverslaving, verhing hij zich. Geheel onverwachts; na een concert in Cheek to Cheek Lounge (Winter Park, Florida), 4 maart 1986, leek de zanger met de hoge stem in goede doen, hoewel hij organist en 'professor' Garth Hudson omhelsde en dankte voor een kwart eeuw muziek.
Vervolgens praatte Manuel nog een tijd met drummer Levon Helm op diens hotelkamer over muziek en film, waarna hij naar zijn eigen hotelkamer ging om iets op te halen. Daar aangekomen nam hij een fles Grand Marnier tot zich en verhing zich in de kamer.
Inmiddels bijna 31 jaar geleden. Het leven is een carnaval.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten