zaterdag 26 september 2020

Tom stopt

Blogger Tom Willems stopt met Bob Dylan in (het) Nederland(s). Anders dan in 2013, is het nu definitief. Zeven jaar geleden moest hij van de dokter rustiger aan doen.
Dat is ook de belangrijkste reden voor Tom om nu definitief de stekker er uit te trekken. "Het bijhouden van Bob Dylan in (het) Nederland(s) is een zeer tijdrovende aangelegenheid. Ik merk dat de laatste tijd het bloggen mij te veel tijd kost waardoor ik niet of te weinig toekom aan andere zaken, zoals luisteren naar Bob Dylans muziek of schrijven aan mijn boeken", schrijft hij.
Een andere, misschien iets minder belangrijke reden is de Nederlandse Dylan-bibliotheek. "Twaalf jaar geleden ben ik met deze blog begonnen omdat ik vond dat er te weinig over Bob Dylan in het Nederlands werd geschreven. De Nederlandstalige Dylanbibliotheek bevatte toen twee boeken - Bob Dylan bij benadering en de biografie van Sjoerd de Jong - plus een handvol vertaalde boeken. Daar is in die twaalf jaar flink verandering in gekomen, zowel online als op papier wordt er meer dan ooit over Bob Dylans muziek in het Nederlands geschreven."
Ik vind het jammer dat Tom stopt. Zijn blogs zijn zo anders dan mijn Dylan-verhalen, dat ik hem ook niet op volg. Tom staat wel bekend als de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen. Dat benader ik bij lange na niet. Daar komt bij dat Tom niets moet hebben van covers, uitvoeringen van songs door andere artiesten. Nobody sings Dylan like Dylan, nietwaar? Het is zomaar een verschil.
En als laatste, is Bob Dylan in (het) Nederland(s) een bron van informatie. Nieuwe releases, leuke dwarsverbanden, een podium voor Jochen's bijdragen. Daar is nu een einde aan gekomen.
Wel begrijpelijk, maar wel jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten