maandag 9 juli 2018

Kinderliedjes


Henny Vrienten is geen Bob Dylan. Maar toch moest ik denken aan Bob Dylan, toen ik bij Henny Vrienten was. Ik moest aan Dylan denken, toen Vrienten in Paradiso zijn mooiste kinderliedjes voor Sesamstraat speelde.
Henny Vrienten heeft zijn leven goed op orde. Ik stel me zo voor dat hij een uiterst gestructureerd leven leidt. Geen uitspattingen (meer). Maar gewoon keurig op tijd alles doen. Bij Dylan is dat anders. Zijn werk en leven vallen samen.
Maar de kinderliedjes doen. Vrienten heeft een blokje in zijn leven met als titel 'Kinderliedjes'. In dat blokje komen alle teksten binnen voor Sesamstraat en Klokhuis, die hij van een melodie moet voorzien. Dit werk heeft hij in 1999 overgenomen van Harry Bannink, van wie hij dit vak heeft geleerd. Want melodieën op teksten van een ander schrijven, dat is wat anders dan geheel eigen composities maken.
Dylan heeft geen blokje Kinderliedjes. Wel zijn teksten van hem uitgebeeld in kinderboeken. If Not For You. If Dogs Run Free. Forever Young. Blowin' In The Wind.
En Man Gave Names To All The Animals. Wat dan wél een kinderliedje is, verschenen op Slow Train Coming, het eerste gospelalbum van Dylan. Mooi liedje. Dylan ging er van uit dat Adam Amerikaans sprak, toen hij de dieren van hun namen voorzag.
Daar moest ik aan denken, toen ik in Paradiso zat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten