Een artiest coveren is
een vak apart. Niet iedereen slaagt in deze opdracht. Een grote
artiest coveren is weer een hele andere tak van sport. De albums met
nummers van Bob Dylan, uitgevoerd door één of meerdere artiesten,
is zo'n andere sporttak. Het risico met het spelen van Dylan, is dat
je je beperkt tot de grote hits (Blowin' in the wind, The Times They
Are a-Changin', Knockin' on heaven's door) of tot de jaren zestig of
de gospelperiode.
Gelukkig is daar Bettye
LaVette, artiestennaam van Betty Haskins, die een goede uitzondering
op de regel is. Vooruit, toegegeven, ook zij heeft The Times They Are
a-Changin' uitgevoerd. Maar zij doet het op zó'n manier, dat je in
eerste instantie niet eens door hebt dat het om dit protestlied gaat.
Maar LaVette doet meer. En mooi.
Wie kiest bijvoorbeeld
voor Going, Going, Gone? Of wie probeerde Ain't Talkin' eigen te
maken? Wie koos uit Dylans oeuvre voor Emotionally Yours of Do Right
Unto Me (Do unto others)? Nummers die zonder meer al of onderbelicht
zijn of van een buitencategorie zijn. “Ze haalt verborgen gebleven
kanten uit zijn liedjes naar boven,” schreef Gijsbert Kramer in
zijn recensie.
Things have changed. De
dingen zijn inderdaad veranderd. Dat is een logisch gevolg van de
constatering dat de tijden veranderen. Dan worden ze ook anders. En
dat levert LaVette haar bijdrage aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten