Tom Willems verdient een
lintje. Zijn minutieuze graafwerk door het werk van Bob Dylan is
lovenswaardig. Het meest recente bewijs: zijn boek Dylan & the Beats. Hierin toont de blogger aan in welke mate het werk van de Beat
Generation en Bob Dylan elkaar overlappen. En over het wederzijds
beïnvloeden van elkaar.
Bewonderenswaardig is het
zeker te noemen. En inderdaad, je merkt dat er verwantschap bestaat
tussen de schrijvers van de Beat en het werk van Dylan, vooral in
1965-'66. Met name de vriendschap met Allen Ginsberg is van belang
voor het wederzijdse werk van de schrijvers. Dat is leuk, want
daardoor word je als liefhebber van (Engelstalige) literatuur warm
gemaakt voor andere schrijvers.
Driewerf hulde, Tom!
En toch, ergens wringt
het boek ook. Dat komt deels door de waarschijnlijkheid in de
overlappingen. Tom Willems houdt her en der wat slagen om de arm
(“Het is aannemelijk dat...”, “Het is een kleine stap van de
ene zin naar de andere”, “Het is in te denken dat...”). De
overlappen tussen het werk van Dylan en de Beats zijn aannemelijk,
maar vaak ook niet meer dan dat. En het is lastig dat je de
literatuur van een andere taal bestudeert.
Want omdat je geen native
speaker bent, mis je de nuances in het taalgebruik. Je mist soms net
de sfeer van een uitdrukking of gezegde. En dan hoor je als
'buitenlander' meer overeenkomsten in de taal dan de eigenlijke
gebruikers bedoelen. Of het is een kwestie van de klok horen luiden,
maar niet weten waar de klepel hangt.
Zou Tom Willems ook een
boek kunnen schrijven over Dylan & de Bijbel? Of Dylan & de
Blues? Bob Dylan en 'Bill' Shakespeare?
Desalniettemin, de Beats.
Dat er op z'n minst raakvlakken zijn, is wel helder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten