vrijdag 30 maart 2018

Amsterdam-Zuidoost

Gisteren was in Amsterdam-Zuidoost de uitvoering van The Passion. Alweer editie acht. In de Bijlmer werd het lijdensverhaal van Jezus, aan de hand van Nederlandstalige nummers, vertolkt. Het verzamelplein lag naast de Amsterdam ArenA. De concertzalen Ziggo Dome en AFAS Live werden niet in beeld gebracht.
In de AFAS Live heb ik Bob Dylan regelmatig zien optreden. Ook met Pasen. Vorig jaar nog, Tweede Paasdag, met Wietse. En Goede Vrijdag 2009. Tweede Paasdag 2007. Mooie herinneringen aan. Zoals aan Ain’t Talking.
Dit nummer is terug te vinden op Modern Times uit 2006. Toen ik dit nummer hoorde, wist ik meteen waar het over ging. Acht minuten lang in mineur, om het slotakkoord groots in majeur te eindigen. Een tekst waarin Pesach, de uittocht uit Egypte, de veertigjarige tocht door de woestijn én de opstanding van Jezus schitterend tot één verhaal zijn verweven.
Excuse me ma’am, I beg your pardon, there’s no-one here, the gard’ner is gone.
Rabboeni!
Eerste Paasdag 2009 was het middelste van drie concerten, dat Dylan in de Heineken Music Hall speelde. Het derde nummer van die show was Man In The Long Black Coat. Grote kans dat dit nummer vanavond te horen is in het Bolwerk in Sneek. Joan Osborne zingt daar namelijk de songs van Dylan.
Vanavond ook op de Franse televisie: de film Trouble No More, met gospelmuziek van Dylan en Michael Shannon als dominee.
The Passion. De jaarlijkse muziekuitvoering op televisie is een guilty pleasure van me. Ik vind het te glad en te oppervlakkig. Maar ik kijk wel elk jaar. Sterker nog, ik heb alle dvd-uitgaven van The Passion in huis staan.
Ik kijk het elk jaar. Om vervolgens naar Dylan te grijpen en Ain’t Talking aan te zetten.
Of Red River Shore, vanwege dat laatste couplet:

Now, I've heard of a guy who lived a long time ago
A man full of sorrow and strife
Whenever someone around him died and was dead
He knew how to bring 'em on back to life
Well, I don't know what kind of language he used
Or if they do that kind of thing anymore
Sometimes I think nobody ever saw me here at all
Except the girl from the Red River shore

De Lijdende Dienaar, zoals de profeet hem omschrijft in Jesaja 53. Daar kan geen Passion tegenop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten