maandag 12 oktober 2015

Saved / Gered

Geschreven samen met Tim Drummond

Ik was verblind door de duivel,
bij geboorte reeds geruïneerd;
steenkoud dood
toen ik de baarmoeder verliet.
Door Zijn genade ben ik aangeraakt
Door Zijn Woord ben ik genezen
Door Zijn Hand ben ik verlost
Door Zijn Geest ben ik bezegeld

Ik ben gered
door het bloed van het Lam
Gered
door het bloed van het Lam
Gered
Gered
En ik ben zó blij
En ik ben zó blij
Ik wil U danken, Heer
Wil u gewoon bedanken, Heer
Dan U, Heer

Door Zijn waarheid kan ik rechtop staan
Door Zijn kracht kan ik het uithouden
Door Zijn macht word ik opgetild
In Zijn liefde ben ik veilig
Hij kocht me met een prijs
Trok me uit de hel
vol van leegte en gramschap
en het vuur dat daar in brandt

Ik ben gered
door het bloed van het Lam
Gered
door het bloed van het Lam
Gered
Gered
En ik ben zó blij
En ik ben zó blij
Ik wil U danken, Heer
Wil u gewoon bedanken, Heer
Dan U, Heer

Niemand die me redde
Niemand die het waagde
Ik ging nog eenmaal naar beneden
Maar door Zijn genade bleef ik bespaard
Niet door goede werken
maar door het geloof in Hem, Die riep
ben ik er zolang voor verhinderd
ben ik erin voorzien.

Ik ben gered
door het bloed van het Lam
Gered
door het bloed van het Lam
Gered
Gered
En ik ben zó blij
En ik ben zó blij
Ik wil U danken, Heer
Wil u gewoon bedanken, Heer
Dan U, Heer

---

Aan het woord is iemand die net tot geloof is gekomen. Een fanatiekeling, zelfs een fundamentalist. Iemand bij wie het helder is dat-ie blij is met zijn nieuwe leven.
En het is helder dat het niet van de ik-persoon afhangt. Integendeel, het Lam verdient alle lof en eer, in tegenstelling tot de ik-persoon, in zonde ontvangen en geboren.
Juist door Hém kan ik weer leven.

Dit nummer schreef Dylan samen met bassist Tim Drummond en werd de titelsong van zijn tweede gospel-album. Het is Dylan's meest expliciete en fundamentele christelijke plaat, zowel tekstueel (zoals in Saved) als muzikaal: het Hammondorgel overheerst, ondersteund door een heus gospelkoor, bestaande uit negerinnen.
Ook de originele hoes laat weinig aan de verbeelding over: het is een schilderij van Tony Wright, waarop een bebloede hand is te zien, die van boven naar onder wijst, naar een poel van handen die de uitgestoken vinger willen grijpen om gered te worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten