zaterdag 2 januari 2021

Twee januari

Dat de jaarwisseling net voor het weekend gebeurt, betekent dat het een lang weekend is. Veel vrije dagen achter elkaar. Dat is lekker, natuurlijk. Tijd om te lezen. Te wandelen. En naar Bob Dylan te luisteren.
Tijdens een wandeling door de stad kwam ik een sticker tegen. Jesus is coming. Ontken het maar eens. De sticker bracht me gelijk naar de herschreven versie van Gonna Change My Way Of Thinking. Deze versie, een duet tussen Dylan en Mavis Staples, staat op de gospeltribute Gotta Serve Somebody uit 2003.
Leest Dylan zelf ook? Het online magazine Far Out plaatste onlangs een lijst van Bob Dylan’s veertig favouriete boeken. Misschien klopt het lijstje, misschien is het natte vinger-werk. Maakt niet uit, zolang er maar over boeken gesproken wordt. Als een overzicht bijdraagt aan het boek-gesprek, is het geoorloofd.
Over Dylan-boeken gesproken, Jochen Markhorst (1964) laat Dylan in Nashville ontmoeten met Franz Kafka. Voor het album John Wesley Harding. De kans dat Dylan de Engelstalige versie van dit boek leest, acht ik uitgesloten. Maar ja, you'll never know.
Kafka, de Duitstalige Joodse schrijver uit Praag. Ruim een jaar geleden was ik in Praag. Daar heb ik Kafka ontmoet. Niet letterlijk, omdat de auteur al lang en breed het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild. Maar toch, overal in de stad kun je iets van Kafka zien. En dat heb ik gedaan.
De eerste twee dagen van 2021 zitten erop. Hoopvolle dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten