zaterdag 12 december 2020

Masked and anonymous

Gisteravond was een goede avond om de film Masked And Anonymous weer te bekijken. De film komt uit 2003, maar ik heb de dvd al een tijd niet meer gezien. Het verhaal kwam me wel bekend voor, uiteraard.
Wat me opviel bij het herbekijken, was onder meer hoeveel gekleurde -vooral- actrices een bijrol of figurantenrol vervullen. Dat doet me persoonlijk wel deugd, deze bijkomstigheid. Wat ook opvalt, is dat Dylan geen acteur is. Zijn manier van acteren is houterig, misschien zelfs wel ongemakkelijk.
En dat terwijl hij zelf, onder het pseudoniem Sergei Petrov heeft geschreven.
Enfin.
Waar gaat het om in de film? De titel komt uit het gesprek dat Jack Fate, Dylans personage, heeft met de dierenman, gespeeld door Val Kilmer. Mensen zijn bang, omdat ze weten dat ze dood gaan. Dieren hebben die angst niet - zij leven volop en leven in het hier en nu. Om hun beklemming te verbergen, leiden mensen een gemaskerd en anoniem leven.
Truth and beauty are in the eye of the beholder. I stopped trying to figure everything out a long time ago. Met deze filosofische beschouwing sluit de film af. Ik neem deze opmerking graag ter harte, al is het maar voor een avond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten