donderdag 17 oktober 2019

Patrick Day

De Amerikaanse bokser Patrick Day is woensdag op 27-jarige leeftijd overleden aan de verwondingen na een knock-out in een wedstrijd tegen Charles Conwell, vier dagen eerder. Day ging in de tiende ronde knock-out en werd vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Na een spoedoperatie lag hij de afgelopen dagen in coma in een ziekenhuis in Chicago.
Onwillekeurig moet ik denken aan het nummer Who killed Davey Moore? Dylan schreef dit liedje begin jaren zestig over de bokser Davey Moore. Hij stelt in het refrein de vraag wie Moore doodde, waarom en voor wat voor reden. In de coupletten komt steeds iemand aan woord, die nauw bij Moore betrokken is. De manager, de tegenstander, het publiek, de sportverslaggever. Met steeds als stockzin: you can't blame me at all.
Ook in het geval van Patrick Day is niemand expliciet verantwoordelijk voor de dood. Conwell niet, bokspromoter Lou DiBella niet, de sportjournalistiek niet.
Maar wie wel? Boksen moet veiliger, dat is de manier om de dood van Day te gedenken en de sporter te eren.
Dylan heeft nog een boks-nummer geschreven. Hurricane gaat over Rubin Carter, die in 1967 door een volledig blanke jury werd veroordeeld voor de moord op drie blanken in een café. In het nummer, dat Dylan schreef naar aanleiding van Carters autobiografie The Sixteenth Round. Tijdens The Rolling Thunder Revue stond Hurricane op de setlist; pas in 1985 kwam Rubin Carter vrij. Carter overleed in 2014.
Vanavond speelt Dylan in The Mission Ballroom in Denver, Colorado. Who Killed Davey Moore? zal niet op de setlist staan, vermoed ik zomaar. We zien het vanzelf welke nummers worden gespeeld.
Begin december verschijnt overigens het audioboek Tarantula, het eerste boek van Dylan. Acteur Will Patton zal de tekst voorlezen. Ik ben benieuwd; als er één boek is dat volgens mij niet is voor te lezen, is het Tarantula wel. Maar ik ben wel vaker verrast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten