woensdag 5 juni 2019

Rolling Thunder Revue

Nog twee nachtjes slapen en dan verschijnt Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings. Het is een bijlage van de documentaire Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese, die volgende week woensdag in première gaat op betaalzender Netflix.
Veertien cd's telt The 1975 Live Recordings, met concerten en rehearsals. Mijn platenboer Wobbe heeft al reeds een exemplaar voor me gereserveerd. Een schappelijke prijs van zo'n acht tientjes; ik heb wel eens meer betaald voor een Dylan-box met minder schijfjes.
Bob Dylan en verzamelboxen, het lijkt alsof de bard dit heeft uitgevonden. Of zijn platenmaatschappij, om munt te slaan uit het enorme archief van de winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur. Kun je deze prijs eigenlijk wel winnen, is van een competitie wel sprake? Het is eerder een toekenning, een erkenning van de laureaat.
Enfin.
Dylan en boxjes. Hij was in 1985 ongeveer de grondlegger van de verzamelboxen. In dat jaar verscheen Biograph, op vijf elpee's of drie cd's. Deze box is een mix tussen bekend materiaal (Like A Rolling Stone, Masters Of War, Million Dollar Bash) en het onontgonnen terrein (Lay Down Your Weary Tune, een uitprobeerversie van Forever Young, een live-uitvoering van It's All Over Now, Baby Blue).
Ik kocht Biograph in 2003 op een markt in Londen, tijdens een werkweek van havo 4.
Overmorgen dus weer een box in huis. Ik kan haast niet wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten