donderdag 27 december 2018

Cats

Op een elektriciteitskastje in de stad zag ik aanplakbiljetten hangen van de musical Cats. Weliswaar in Groningen, maar toch. Alleen al vanwege de vormgeving van die biljetten dacht ik aan het verhaal van T.S. Eliot. De gedichten uit Old Possum’s Book of Practical Cats liggen aan de basis van de musical Cats.
En ja, ik heb deze gedichten in mijn kast staan. Gerrit Komrij tekende voor de Nederlandse vertaling. Ik heb de tweede druk uit 2006 in bezit. De eerste druk uit 1985 is nog niet in huize-De Bleek.
Bij Thomas Stearns Eliot moet ik onwillekeurig denken aan Bob Dylan. Als we die laatste moeten geloven, vecht Eliot met Ezra Pound ‘in the captain’s tower’. En waarom zouden we Dylan niét geloven? Hij kreeg in 2016 de Nobelprijs voor de Literatuur.
Maar daar gaat het in Groningen niet over, als Cats ten tonele verschijnt.

Zie ook: FritsTromp.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten