woensdag 28 februari 2018

Olympische Spelen

De laatste dag van februari. In de afgelopen weken kon je geen nieuwsmedium bekijken, of het ging over die Olympische Spelen in PyeongChang, Zuid-Korea. Ik ben blij dat dit sportevenement inmiddels achter de rug is. Niets ten nadele van de topprestaties van de sporters (driewerf hulde!), maar ik werd wel zat van die continue berichtgeving.
Zoals het soms gaat, dacht ik vaak aan Property Of Jesus. Een nummer van de elpee Shot Of Love. Dit album is de afsluiter van de zogenaamde gospel-trilogie, mede vanwege het motto dat op de hoes staat vermeld: “I thank thee, O Father, Lord of heaven and earth, because thou hast hidden these things from the wise and prudent, and hast revealed them unto babes.” -- Matthew 11:25
En het is het album met Heart of Mine, met de tomtom-bijdrage van Beatle Ringo Starr (bedankt Peerke!).
Enfin. Property Of Jesus. Met die zin You can laugh at salvation, you can play Olympic games. Salvation, heil, genade, precies het tegenovergestelde van de Spelen. Want heil is iets wat je krijgt, ontvangt zonder prestatie. En de Olympische Spelen zijn de omstandigheden, waarbij je zelf moet presteren om een plak te verdienen.
Ik kwam het nummer tegen, toen ik nog op de mavo zat. Voor het vak Engels moesten we voor meneer J. een liedtekst opzoeken en bespreken. Veel van mijn klasgenoten kwamen met She Couldn’t Laugh van Twarres. Ik zocht en vond een tekst van Dylan, Property Of Jesus.
Een paar maanden later kocht ik “Love and theft”; de rest is geschiedenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten