vrijdag 6 oktober 2017

Verbindingen

Gisteren werd de Nobelprijs voor de Literatuur toegekend aan de Britse auteur Kazuo Ishiguro. Hij is de opvolger van Bob Dylan, die vorig jaar deze prijs ontving. Ik ben maar eens op zoek gegaan naar die Ishiguro. Hij werd in 1954 geboren in Nagasaki, maar groeide vanaf zijn vijfde op in Guildford, in het Engelse graafschap Surrey.
Eerder won Ishiguro de prestigieuze Man Booker Prize. Hij schreef onder meer het boek The Remains of the Day. Ik ben maar eens op internet gaan zoeken, of ik het genoemde boek kon vinden. Warempel, onder meer op Boekwinkeltjes.nl is The Remains of the Day te vinden, voor schappelijke prijsjes ook nog.
Iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking, wordt wel eens beweerd. Of: iedere gek heeft zijn gebrek. Laat mijn afwijking of gebrek dan mijn voorkeur voor Bob Dylan zijn. Je kunt het slechter treffen, nietwaar? Maar het is wel door Dylan dat ik wat extra gespitst ben op de “winnaar” van de Nobelprijs voor de Literatuur.
Wie is de opvolger van Dylan? Wie schuift aan in het rijtje van illustere winnaars van deze prijs? En wat heeft die persoon gepubliceerd? Omdat dit nieuws met Dylan te maken heeft, ben ik hier extra in geïnteresseerd. Via Dylan ontdek ik de (internationale) literatuur. Dylan als vertrekpunt, dat geldt in veel opzichten, ook in literair opzicht.
Mede door Dylan's Nobel Lecture heb ik Moby Dick van Herman Melville en All Quiet on the Western Front van Erich Maria Remarque aangeschaft. Het derde boek dat Dylan in zijn lezing noemt (Homerus' The Odyssey), had ik al in twee edities in de kast staan. Daar zal binnenkort The Remains of the Day aan worden toegevoegd. Omdat het kan.
Misschien ook wel omdat het moet, als literatoren onderling.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten