maandag 7 augustus 2017

Joey

Joey, Joey
King of the streets, child of clay
Deze zinnen zitten zomaar in mijn hoofd, bij het lezen van een bericht over een vermiste jongen in Turkije. De Joey's hebben enkel met elkaar hun voornaam gemeen. Verder is er niets wat hen samenbindt. Het zegt iets over mijn associatieve brein, vermoed ik. Zoals dat dan gaat, is zo'n verbinding een goede gelegenheid om Desire maar weer eens te draaien.
Zulke associaties overkomen me vaker. Zo vertelde een collega ooit eens iets over de acteur Gregory Porter. Ik dacht gelijk aan Brownsville Girl, vanwege deze ene zin: The only thing we knew for sure about Henry Porter is that his name wasn’t Henry Porter. Het nummer Brownsville Girl, dat Dylan schreef met wijlen Sam Shepard, speelde hij slechts één keer live, meldt zijn eigen website. Dat was 6 augustus 1986, gisteren dus 31 jaar geleden.
De site van Bjorner vertelt dat dit concert in Paso Robles, California werd gespeeld. Brownsville Girl was het zesde nummer van de avond. Tom Petty & The Heartbreakers waren de begeleidingsband van deze 1986 True Confessions US Tour.
Het nummer Joey, waar dit bericht mee begon, werd vaker live gespeeld. De laatste keer is inmiddels al vijf jaar geleden, 14 november 2012. Dat was in Toronto, Ontario, toen Dylan de wereld tourde met een double-bill met Mark Knopfler. Het was in de tijd dat de setlisten elke avond varieerden. Niet veel later kwam de maestro met een vaste speellijst.
Joey. What made them want to come and blow you away?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten