vrijdag 25 maart 2016

It's Eastertime, too

Overmorgen is het Eerste Paasdag, de dag dat we de opstanding van Jezus Christus vieren. Een jaarlijks feest, dat elke zondag heel dunnetjes wordt overgedaan. De zondag is immers de 'dag des HEEREN', de eerste dag van de week. Vandaag is het Goede Vrijdag, de dag dat diezelfde Jezus Christus na een slopende nacht werd gekruisigd.
Ik heb Dylan tweemaal zien optreden tijdens een Paasweekend. De eerste keer was Tweede Paasdag 2007, maandag 9 april van dat jaar. Een optreden waarbij de maestro de eerste drie nummers de gitaar bespeelde en vervolgens overstapte naar een keyboard met orgel-geluid. Tijdens dit optreden speelde Dylan een mooie versie van Ain't Talkin', bij uitstek hét nummer van Pasen in Dylans repertoire.
Dankzij een leuk boxje van bootleg-platenlabel Rattle Snake, die beide Paas-optredens op een 3cd uitgaf, heb ik ook het concert van Eerste Paasdag in mijn bezit. Het concert dat Dylan Just Like Tom Tumb's Blues speelde. In dit nummer is die ene openingszin te horen: “When you're lost in the rain in Juarez / And it's Eastertime too”. 'Tom Tumb' als Paaslied...?
De tweede keer dat ik Dylan zag optreden in een Paasweekend, was bijna op de kop af twee jaar later. Goede Vrijdag 10 april 2009 stond ik wederom in de Heineken Music Hall, bij het eerste optreden van in totaal drie avondvullende shows in de HMH. Die avond geen (specifieke) verwijzing naar Jezus' sterven. Twee dagen later, Eerste Paasdag, speelde Dylan wel Ain't Talkin'; dankzij een mooi vormgegeven 'The Amsterdam Box' van dat andere bootleg-label Crystal Cat, is ook deze opname in mijn bezit.
Wat ik vandaag doe? Naast het luisteren naar de verschillende Passie's, zet ik ook maar wat Paas-optredens van Dylan aan. Want it's Eastertime, too.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten