zaterdag 28 december 2013

Tangerine

Tangarine is een folkduo dat bestaat uit de tweelingbroers Arnout en Sander Brinks. Ik ken ze als huisband van De Wereld Draait Door. De twee broers intrigeren me. Omdat ze zo harmonieus zingen en spelen. Omdat ze keurig in pak voor de dag komen. En omdat ze door hun krullen en een baardje lijken op mijn Dylan-vriend Gemme.
Met Gemme was ik in oktober 2008 bij een optreden van Jakob Dylan. Hij toerde de wereld over met zijn solodebuut Seeing Things. In zijn begeleidingsband The Gold Mountain Rebels zat een gitarist, die me ook deed denken aan Gemme: Audley Freed, lang en met een grote krullige haarbos.
Seek & Sigh is het vijfde album van Tangarine, uitgegeven bij muzieklabel Excelsior. Dit label zorgt voor nieuwe muzikanten, waaronder bijvoorbeeld 
Tim Knol. Die zanger trad een jaar of vier geleden op in DWDD – naar verluidt zou Knol op mij lijken.
Tim Knol werd op zijn eerste twee cd’s geholpen door Anne Soldaat (ex-Darryl Ann) en Matthijs ‘Duif’ van Duijvenbode. Deze laatste speelt de toetsen op Seek & Sigh. En is verantwoordelijk voor de productie van dit ‘grote publieks-debuut’ van de gebroeders Brinks. Na Days richtte Knol zich op zijn andere grote hobby, de fotografie.
Inmiddels is Knol weer fulltime muzikant. Zonder ‘Duif’, en helemaal op eigen benen. Met naast zich good old Anne Soldaat.
De hoesfoto van Arnout en Sander werd gemaakt door collega-muzikant Tim Knol, die ook het fotowerk heeft gedaan voor de luxe uitgave van Seek & Sigh. Overigens speelt Knol geen muziek op dit album.
Het lijkt me evident dat Tangarine genoemd moet worden op een Dylan-blog. Niet alleen omdat zij lijken op de gitarist van Jakob Dylan. En ook niet alleen omdat ze iets weghebben van mijn Dylan-vriend Gemme. De naam van de twee broers moet hier vooral genoemd worden, omdat ze
schatplichtig zijn aan Bob Dylan.
Ik vind Tangarine niet de nieuwe Dylan. Daarvoor zijn er al teveel ‘nieuwe Bobben’ geweest. Maar vanwege hun muziek staan ze met beide benen in de traditie die Dylan een halve eeuw geleden heeft ingezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten