donderdag 19 oktober 2023

Kronieken #108 | Oktober

Bob Dylan heeft een paar dagen rust. Drie dagen, liefst. En zo'n periode tijdens een tournee komt niet vaak voor. Maar nu is de bard ook lang onderweg. Het eerste optreden van deze Amerikaanse najaarstournee 2023 begon al 1 oktober, de laatste show staat gepland voor 3 december. Dat zijn twee volle maanden aan één stuk.
Voor iemand van 82 jaar een flinke aanslag, schat ik zo in. Maar ik ben nog niet eens op de helft, qua leeftijd.

***

Dinsdag was het 16 oktober. Vrijwel een jaar eerder ging ik met mijn broer en met mevrouw Frits naar een concert van Bob Dylan. Ik heb het er nog steeds over, want het was het laatste concert van Dylan wat ik heb gezien. Het was ook een van de eerste afspraakjes die mevrouw Frits en ik hadden, voordat we verkering kregen. En het was ook gewoon een goed concert.

***

Dinsdag was het vijftien jaar geleden dat ik een andere Dylan zag. Jakob, de jongste zoon uit het huwelijk van Bob Dylan en Sara Lownds. Na al een rijke carrière met zijn band The Wallflowers, bracht Jakob in 2008 zijn eerste solo-cd uit. The Wallflowers, de muurbloempjes - leuke verwijzing naar een lied van Bob.
Enfin.
Ter promotie van die solo-cd Seeing Things, onder productie van Rick Rubin, toog Jakob naar Amsterdam. Naar de Oude Zaal in De Melkweg. Niet helemaal uitverkocht, maar wel met een flink aantal belangstellenden. Het is vooralsnog de enige keer dat Jakob in Nederland heeft opgetreden.




***

Martha. Dat is de vrouw waar Tom Waits over zingt. De Volkskrant-columnisten Paul Onkenhout en John Schoorl schrijven over haar, deze week. Paul en John. Geestige combinatie.
In de column hebben ze het de andere hoofdpersoon in dit lied. "Ook in het leven van Tom Waits zelf deed de grote liefde zijn intrede. Hij hoeft niet meer zoals 'Tom Frost' op zijn amoureuze strapatsen terug te kijken, want hij is al meer dan veertig jaar samen met Kathleen Brennan, de moeder van hun drie kinderen."
Tom Frost. Een interessant figuur. De naam lijkt een combinatie te zijn van Tom's eigen voornaam en de achternaam van Jack Frost. Jack Frost is a personification of frost, ice, snow, sleet, winter, and freezing cold. He is a variant of Old Man Winter who is held responsible for frosty weather, nipping the fingers and toes in such weather, coloring the foliage in autumn, and leaving fern-like patterns on cold windows in winter, vertelt Wikipedia.
Het is ook het pseudoniem van Bob Dylan, waaronder hij sinds jaar en dag zijn eigen albums produceert.

***

Morgenavond staat weer een Dylan-concert op de agenda. In Cincinnati. Nog één nachtje slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten