woensdag 15 mei 2019

Little White Wonder

Charles Beterams en Tom Willems zoeken fans van Bob Dylan. Ze zijn op zoek naar informatie over de bootleg Little White Wonder. Het gaat om de versie met de hoes met de grote, zwarte letters. Beterams voor een boek over bootlegs van Nederlandse bodem en Willems werkt aan een boek over Bob Dylan in Nederland. 
Ik kan ze een klein beetje helpen. Het duo stelt drie vragen. Welk labels heeft jouw plaat, Empire- of Peace-labels? Wanneer heb je de plaat gekocht? Waar heb je de plaat gekocht? Ik heb deze plaat in de kast staan en dankzij mijn eigen Dylan-kronieken kan ik de vragen met enig gemak beantwoorden. 
De editie die ik heb, heeft Peace als label. De plaat heb ik in maart 2016 gekocht, in ieder geval vóór zondag 20 maart, want toen schreef ik over mijn aangeschafte vinyl. En ik heb de koop gedaan bij Wobbe van de Discus Music & Film in Leeuwarden, mijn hofleverancier.
Little White Wonder is één van de eerste bootlegs in de muziekgeschiedenis. De opnames van dit album zijn gemaakt in de kelder van Big Pink, een roze geschilderd huis in Woodstock. In deze villa woonden enkele leden van The Hawks, de begeleidingsband van Ronnie Hawkins. Deze vier Canadezen en een Amerikaan hadden net een tournee achter de rug met Bob Dylan, maar toen die van zijn motor was gedonderd, trok hij zich terug uit het openbare leven en werden de Band-leden min of meer werkeloos.
Min of meer, want die kelder van Big Pink bleek een uitstekende oefenruimte te zijn. Daar zaten Dylan en The Band, zoals ze inmiddels werden genoemd, muziek te maken. Teksten van Dylan, muziek dat al improviserend tot stand kwam. Organist Garth Hudson had een recorder aan staan, waardoor de muziek bewaard is gebleven. Hudson blijkt ook het lek te zijn voor de bootlegs, die naderhand onder fans circuleerden. Hij had namelijk wat opnames weggegeven aan vrienden en kennissen, ter inspiratie. 
In 1975 werden de opnames officieel uitgebracht als The Basement Tapes, in 2014 verscheen The Basement Tapes Complete, als aflevering 11 uit The Bootleg Series. En nu zijn Charles Beterams en Tom Willems op zoek naar de verzamelaars van die eerste uitgave.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten