dinsdag 15 januari 2019

Muziektheatervoorstelling King Bi

Bij Theaters Tilburg speelt Tafel van Vijf de muziektheatervoorstelling King Bi. Het stuk gaat over de biseksuele geaardheid van koning Willem II. Voor de tekst lieten de makers zich inspireren door de biografie over Willem II van Jeroen van Zanten. Ook het gearrangeerde huwelijk van Willem II met Anna Paulowna, dochter van de Russische tsaar Paul I komt voorbij.
In de voorstelling zijn nummers van de Amerikaanse singer-songwriter Bob Dylan verwerkt. Die worden live vertolkt. Schreuders: ,,Veel van zijn teksten gaan over onbereikbare liefdes, daar kan hij als geen ander over zingen.”
Dat is nog eens een nieuwe context maken voor “oude teksten”! Ik weet niet wat Dylan hier van zou vinden. Wel weet ik dat zijn dochter Desiree Dennis-Dylan, geboren uit het ‘geheime huwelijk’ met Carolyn Dennis, een aantal jaar geleden is getrouwd met een vrouw.
Enfin.
Ik moet denken aan de verfilming van Romeo and Juliet, dat ik tijdens mijn studie Journalistiek heb gezien. De situatie is de wereld van nu, de dialogen zijn één-op-één genomen uit het stuk van William Shakespeare. Zo rijden de hoofdpersonen in luxe auto’s, terwijl ze hier over spreken als een koets, getrokken door paarden.
Zoiets kan je tot verrassende inzichten brengen.

Zie ook FritsTromp.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten