We zaten als genootschap
Lo And Behold! weer bij elkaar. Onderwerp van bespreking bij deze
Dylan-avond was het nummer Oh, Sister van het album Desire (1976).
Waar gaat het lied over? Gelukkig biedt een website als Bob Dylan in (het) Nederland(s) al iets van een richting. Ik ben vooral
gecharmeerd van deze alinea:
De clou zit ‘m in de
laatste vier regels.
Oh, sister, when I come to knock on your door
Don’t turn away,
you’ll create sorrow
Time is an ocean but
it ends at the shore
You may not see me
tomorrow
Dit is afscheid, een vaarwel. Een klaagzang, spijt. Vroeger waren we zo close, kijk naar ons nu, uit elkaar gedreven door de tijd.
De tijd is een oceaan,
maar het eindigt bij het strand.
Het lijkt alsof “we”
alle tijd hebben, maar vergis je niet. Ook de tijd is beperkt, de
hoeveelheid tijd lijkt misschien overdadig, maar voor je het weet heb
je de letterlijke grens bereikt. Je zult me morgen mogelijk niet meer
zien. De kust ligt bij morgen.
De schrijvers Jean-Michel
Guesdon en Philippe Margotin vertellen in 'Bob Dylan Compleet – Het
verhaal van de 492 songs' ook interessante zaken. Zoals dat dit
nummer het eerste was waarin God werd aangeroepen om een vrouw het
hof te maken (“Tim Riley noted that it was the first time Dylan
had invoked God as a method of wooing a woman, and that with Emmylou
Harris, the song became a discourse on the fragility of love.”)
En het zou een reactie kunnen zijn op Diamonds & Rust van Joan
Baez.
Joan Baez, het
vriendinnetje van Dylan, die tot over haar oren verliefd op hem was.
Die hem introduceerde bij het folkpubliek. Die hoopte dat Dylan háár
vervolgens weer introduceerde bij zijn specifieke publiek. Baez, die
als Woman in White te zien is in Renaldo And Clara, de film die hoort
bij Desire.
Oh, Sister is geen
religieuze song, maar een liefdesliedje. Ach, waarom ook niet?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten