woensdag 16 februari 2022

Kronieken 80 | Shooting Star-award

Actrice Hanna van Vliet is op het filmfestival van Berlijn gehuldigd met een Shooting Star-award, voor jong talent. De 29-jarige Van Vliet is vooral bekend van haar hoofdrol in ANNE+.
Van Vliet wordt als een van de tien Shooting Star-winnaars door de jury in Berlijn gezien als iemand met kans op een internationale doorbraak.
Ik moet denken aan de uitvoering van Shooting Star op MTV Unplugged. Maar dat zal niets met het Berlijnse filmfestival te maken hebben.
Ondertussen maakt Tom zich boos over Frits Spits. Het gaat om het boek Zestig Strepen uit 2008, waarin Spits schrijft over Hurricane: "Bob Dylan is iemand die zijn eigen weg zoekt. Hij had al snel in de gaten dat er met de wereld iets anders moest gebeuren dan wat de regering van zijn land ermee voorhad. Hij vertelde dat de tijden aan het veranderen waren, hij keerde zich tegen het gebruik van geweld, van de kernbom, hij protesteerde tegen oorlog. Mooie teksten, bijzonder van toon, en een nieuw geluid in een wereld die nog maar net bekomen was van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Het idealisme dat Dylan uitstraalde, sloeg maar gedeeltelijk op me over. Ik kon en wilde de Amerikanen niet afvallen. Ik had van mijn ouders gehoord wat ze gedaan hadden om Europa te verlossen van Adolf Hitler. Ik was ze daar dankbaar voor en daarom bereid om ieder moment voor ze in de bres te springen."
Tom beoordeelt deze beschrijving als volgt: "Wacht even, wat Spits hier zegt is dat luisteren naar Dylan gelijk staat aan het afvallen van de Amerikanen, de bevrijders van Europa. Nou nam ik Frits Spits al nooit heel serieus, maar wat hij in bovenstaand citaat uit Zestig Strepen schrijft, is werkelijk absurd en getuigd van een enorm gebrek aan kennis over Dylan & zijn werk. Spits moet zich de ogen uit zijn kop schamen."
Nou ja, meningen verschillen.
Gelukkig maar.
Vanavond stormt en regent het. Ik draai maar Shooting Star. En Hurricane, een live-uitvoering tijdens de Rolling Thunder Revue.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten