vrijdag 9 november 2018

Tsjechov

Die persoon heeft dan een steekje los, als hij vindt dat Dylan op Blood On The Tracks is beïnvloed door Tsjechov. Mijn collega is helder. De inspiratie voor dit als meesterwerk geprezen huzarenstukje van Dylan kent volgens hem geen verwantschap met het werk van de Russische arts en schrijver. Ook andere Dylan-fans vinden de link tussen de liedjesschrijver en de toneel- en korte verhalenschrijver minimaal.
Nee, Blood On The Tracks (BOTT) is Dylans echtscheidingsplaat, waarin hij verslag doet van zijn huwelijk-in-ontbinding met Sara Dylan-Lownds. Een citaat uit een interview van zoon Jakob zou dat onderbouwen: Als ik naar “Subterranean Homesick Blues” luister, sta ik te swingen, net als jij. Maar als ik naar Blood On The Tracks luister, dat gaat over mijn ouders.
Maar BOTT is helemaal geen echtscheidingsplaat. Een jaar later zou op Desire dat wonderschone liefdeslied Sara verschijnen, opgedragen aan mevrouw Dylan. Zij speelt ook de rol van Clara, de vrouw van Renaldo (Bob Dylan) in de film Renaldo And Clara uit 1978. Natuurlijk, de beelden voor deze indrukwekkende en uitputtende film zijn geschoten tijdens The Rolling Thunder Revue van 1975. Maar het huwelijk tussen Bob en Sara werd pas in 1978 definitief beëindigt.
Het jaar dat Street Legal verscheen. Dylan was gelegitimeerd om zich weer vrij over straat te bewegen. Helaas was hij vergeten om zijn trouwring van zijn vinger te halen, toen de hoesfoto werd geschoten door Howard Alk.
Ik heb inmiddels een boek met verzamelde verhalen van Tsjechov gelezen. De inspiratie ligt inderdaad minder dik op BOTT dan bijvoorbeeld Bijbelse citaten op Dylan oeuvre of het plagiaat uit het boek Confessions of a Yakuza van Junichi Saga op “Love and theft” uit 2001. Dat wil ik bij deze gelijk genoemd hebben.
Maar toch, het wat duistere werk van Tsjechov, de triestheid, de relatieproblemen, de geïsoleerde observant in een malle wereld, het zijn elementen die ook bij het werk van Dylan weer naar voren komen. Misschien dat de directe inspiratie er niet ligt, maar Dylan en Tsjechov zijn wel verwante schrijvers.
Met beiden hun eigen publiek en manier van vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten