zondag 4 juni 2017

I And I, of: Pinksteren

Als Dylan-genootschap Lo And Behold! kwamen we afgelopen week weer bij elkaar. We hadden afgesproken om na te denken over Pinksteren, in combinatie met een tekst van Dylan. Dat is nog geen gemakkelijke opgave, want Dylan heeft het nergens letterlijk over Pentecost. In zo'n geval is het zaak om het thema breder te trekken.
Pinksteren is het feest van de Geest, een nieuw leven krijg je dankzij deze Goddelijke Persoon. Maar we weten dat de christelijke mens een vat vol tegenstrijdigheden is. Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik.
Deze paradoxale levensstijl is heel goed bij Dylan terug te vinden. Zoals in dat schitterende lied I And I van de plaat Infidels. Een oudtestamentische tekst, onder meer gebaseerd op koning David en psalm 110. De tekst heeft deze schitterende zin: Someone else is speakin’ with my mouth, but I’m listening only to my heart.
Een kwartier had Dylan nodig om deze tekst te schrijven. Wauw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten