woensdag 27 april 2016

Koningsdag

Vandaag heeft Dylan een vrije dag, morgen volgt het laatste concert in Japan, in Yokohama. Het is heel erg ver gezocht om te stellen dat Dylan zijn vrije dag heeft vanwege Koningsdag. De zanger zal ongetwijfeld wel weten dat Nederland een parlementaire monarchie is, misschien weet hij zelfs ook wel dat Willem-Alexander de koning van dienst is – maar verder zal het Dylan een spreekwoordelijke biet zijn.
Omdat het Koningsdag is, heb ik maar de elpee Highway 61 Revisited uit de kast getrokken. Vanwege de opener van plaatkant 2: Queen Jane Approximately. Een heerlijk nummer, zeker de moeite waard om op een dag als vandaag weer eens extra hard te draaien. Ik vraag me af of Dylan een koningsgezind lied heeft gemaakt – heeft hij wel nummers over een koning? Ja, Early Roman Kings van Tempest, misschien. Hoewel dat eigenlijk over de keizers gaat. Of Joey van de elpee Desire (King of the streets child of clay).
Wel heb ik vandaag iets gekocht, niet op de vrijmarkt maar bij mijn platenboer Wobbe. Het gaat om de singel Baby Stop Crying, met op de b-kant New Pony. Deze nummers 'are taken from Bob Dylan's new album 'Street-Legal'.' Een singel op 12 inch formaat (het standaard-formaat voor elpees). Waarvan akte.
Van de week werd herdacht dat William Shakespeare vierhonderd jaar dood is. In het onvolprezen praatprogramma De Wereld Draait Door waren de acteurs Gijs Scholten van Aschat en Pierre Bokma om een scene uit “Othello”. Prompt gingen mijn gedachten naar Po' Boy, vanwege dat couplet waarin Dylan dit toneelstuk van Shakespeare aanhaalt.
Othello told Desdemona, “I’m cold, cover me with a blanket
By the way, what happened to that poison wine?”
She says, “I gave it to you, you drank it”
Poor boy, layin’ ’em straight—pickin’ up the cherries fallin’ off the plate
In 2009 speelde Dylan een prima versie van Po' Boy tijdens de eerste van drie shows in de Heineken Music Hall. Dylan als de nieuwe Shakespeare, het heeft er op z'n minst alle schijn van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten